Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Medieforlig er markedsgørelse
Onsdag 2. juni 2010
Af Stig Hartvig Nielsen
 
"Det er meget svært at få øje på noget positivt ved det nye medieforlig. Det alvorligste er svækkelsen af DR og ophøjelsen af markedsgørelse, kommercialisering og privatisering til et mål i sig selv." Det siger medie-og kommunikationsforsker Preben Sepstrup i en kommentar til det nye smalle medieforlig.
Preben Sepstrup skriver i et debatindlæg i Information i dag om det nye medieforlig, at det er udtryk for manglende helhedstænkning, når mediestøttemidler overføres til private virksomheder, som der ikke er efterspørgsel efter, in casu P1 look-aliken'en.

Sepstrup kritiserer også detailstyringen af DR: "Det er en gribende mangel på logik, når forligsteksten understreger behovet for mindre detailstyring af DR og derefter går i indholdsdetaljer fra EU-stof til handicapidræt."

Til gengæld forholder man sig ikke til udviklingen på P1 og P2, hvor programgenrer er nedlagt, kyndige personer fyret, og selv den klassiske musik er computerstyret mainstream.

"Indholdet af P1 look-alike kanalen specificeres og skal yderligere fastlægges af et udvalg af politisk udpegede personer. Rekorden i politisk programdetailstyring er et krav om 'produktion af en historisk dramaserie af høj kvalitet, der kan give danskerne kendskab til de vigtigste begivenheder i Danmarks historie'."


P1 look-alike

Preben Sepstrup stiller en række spørgsmål ved den nye radiokanal, som politikerne ønsker at etablere: "Hvad er målet med etablering af en P1 look-alike? Hvad er succeskriteriet? Hvem skal lytte til kanalen? Kan lytterne tages fra andet end P1s nuværende syv procent dækning af lytterne? Hvorfor mener partierne bag forliget, at privat nonprofit skal konkurrere med offentlig non-profit? Og hvorfor forventes kommercielle (medie) virksomheder at være interesserede i at drive non-profit virksomhed? Hvor tit skal tilladelsen udbydes i konkurrence, så Politikens Radio kan skifte til Aller Radio? "

P1 har i øjeblikket en markedsandel på omkring 7 pct. af al radiokytning. Hvis den nye P1 look-alike tager halvdelen af P1s lyttere, så vil dette iflg. Sepstrup kunne bruges som "et fint oplæg til yderligere nedskæringer fra DR-ledelsens og politikernes side."


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -