Den kommercielle radiobranche er tilsyneladende på vej til at gøre et ny forsøg på at få oprettet en brancheforening, et Radio Advertising Bureau, efter britisk mønster.
På Børsens medietopmøde udtrykte repræsentanter for TV 2 Radio og SBS begge interesse for at gøre et nyt forsøg på at danne et salgsfremmende samarbejde for gennem en fælles indsats at stimulere annoncemarkedets fokus på radio.
I Storbritannien har brancheorganisationen Radio Advertising Bureau med stor succes fået oparbejdet en udbredt anerkendelse af radioreklame og bidraget til, at den kommercielle radiosektor har kunnet fordoble sin andel af reklameomsætningen i de seneste 10 år. I Storbritannien sidder kommerciel radio nu en share på syv pct. af mediaforbruget, medens det i Danmark kun er to pct.
Radiodirektør Jens Rohde skulle ifølge MediaWatch kraftigt opfordre til , at branchen nu fik skabt et tilsvarende stærkt og respekteret organ, der kunne trække investeringer til mediet.
Det seneste forsøg i begyndelsen af 2005 faldt på gulvet på grund af uenighed mellem aktørerne., og Dansk Annoncørforenings direktør Otto B. Christensen tvivler ifølge Børsen også fortsat på, at enighed nu vil kunne opnås.
|