Medieanalytikere som norske Kampanje har talt med, tror ikke at Permira og KKR har nogen lang tidshorisont i forbindelse med deres køb af SBS Broadcasting. Tore Østby fra Handelsbanken Capital Markets konstaterer, at der er tale om rendyrkede finansielle og økonomiske aktører, og medieanalytiker Atle Vereide fastslår, at disse aktører ene og alene forholder sig til et økonomisk afkast.
Partner i Permira, Götz Mäuser, sagde i går tirsdag til Kampanje, at de to investeringsselskaber har en tidshorisont på op mod fem år i forbindelse med købet af SBS.
Men medieanalytiker i Handelsbanken Capital Markets, Tore Østby, er imidlertid af den opfattelse at investorer af denne type aldrig er langsigtede i sin planlæggingshorisont, med mindre de finder en partner på mediesiden.
Heller ikke medieanalytiker Atle Vereide i Enskilda tror på, at man skal stole for meget på Permira og KKR, når de går ud og siger, at der er tale om langsigtede investeringer.
"Dette er aktører som ene og alene forholder sig til et finansielt afkast, i endnu større udstrækning end de traditionelle spillere i det nordiske mediemarked gør", siger Vereide. Han tror dog ikke, at det er sikkert, at de nye ejere af SBS vil splitte selskabet op.
Vereide tror ikke SBS' konkurrenter skal frygte, at der vil ske en oprustning på programsiden. "Normalt vil sådanne aktører hellere fokusere på omkostningsreduktioner", konstaterer Vereide. |