De nye lyttertal fra Gallup har fået Sky Radio til at tro på, at man kan overhale DR's P3 og dermed blive Danmarks største radiokanal på antal lyttere, skriver Børsen i dag. Modsat alle andre mener Sky Radio ikke, at DR P4 er én radiokanal. Derudover vælger Sky at kigge på 'antal ugentlige lyttere' - i stedet for at kigge på det egentlige styrkeforhold mellem de forskellige radiokanaler, der afspejles i share (markedsandele). Børsen konstaterer at Sky Radio's markedsandel ikke er overbevisende.
"Det vil være lige ambitiøst nok i år, men i løbet af næste år tror jeg, at vi kan nå halvanden mio. lyttere, mens P3 når ned på samme niveau og under. Det ser jeg som realistisk, når vi kan hente 600.000 lyttere på to måneder, mens P3 taber 300.000", siger adm. direktør Kasper Krüger, Sky Radio, til Børsen.
Krüger taler om ugentlige lyttere.
Ét er imidlertid antallet af ugentlige lyttere. Noget helt andet er den egentlige markedsandel (share), som mange annoncører især interesserer sig for, skriver Børsen videre. Her er Sky Radios position ikke overbevisende. Sky's lyttere er simpelthen ikke så loyale som lytterne til andre radiokanaler. Både P3 og en station som Radio 100FM får lytterne til at hænge på i længere tid - end det er tilfældet på Sky Radio.
P3 har en share på over 18 pct. mens Sky Radio kun har 5.2 pct. Så selv om Sky måtte nå et højere ugentligt lyttertal end P3, er der intet der tyder på, at Sky vil kunne få en højere markedsandel (share) end P3.
Børsen konstaterer også, at Sky Radio er den mindste af de tre store kommercielle aktører på markedet. Sky Radio har kun 17.4 pct. af den kommercielle radiolytning i Danmark, mens Det Danske Radiobureau - DDR (med Radio 100FM og en række dagbladsradioer) er langt størst med en kommeciel markedsandel på 47 pct. SBS Radio (The Voice, Pop FM og Radio 2) er nummer to med en kommerciel markedsandel på 24.5 pct.
|