|
UK: Rekordomsætning
Onsdag 21. maj 2008
Af Stig Hartvig Nielsen |
|
Der blev i 1. kvartal 2008 brugt 159 mio. pund (knap 1.5 mia. kr.) på radioreklamer i Storbritannien og Nordirland. Det er det højeste tal i to år. Det er især de landsdækkende reklamer der er i vækst, mens den lokale omsætning falder.
Der er tale om en fremgang i reklameomsætningen (der indeholder såvel lokal som landsdækkende annoncering og såvel reklamespots som sponsor- og promotionaftaler) på 7 pct. set i forhold til situationen for et år siden.
Dermed kan radioindustrien i Storbritannien og Nordirland (UK) notere sig et helt år med fremgang i hvert kvartal.
Den landsdækkende radioannoncering var på 95.6 mio. pund - en fremgang på 9 pct. set i forhold til 1. kvartal 2007. Sponsor- og promotionaftaler beløb sig til 24.6 mio. pund - en fremgang på 11 pct. Den lokale annoncering faldt derimod 2 pct. til 38.6 mio. pund.
Den samlede omsætningsfremgang for kommerciel radio i UK er bemærkelsesværdig - set i lyset af at kommerciel radio i den seneste Rajar lytterundersøgelse igen har mistet lyttere til BBC.
Omregnes tallene fra UK til Danmark, så ville tallene fra 1. kvartal 2008 i UK svare til, at der i Danmark blev omsat for 530 mio. kr. årligt i radioreklamer. Det aktuelle tal ligger mellem 200 og 300 mio. kr. |
|
Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version |
|
|
|