Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


IFA Berlin: Stort fokus på radio
Tirsdag 6. september 2011
Af Kyrre Dahl - radionytt.no
 
Det var radio næsten overalt under årets IFA-messe, der er en af verdens største og vigtigste messer for forbrugerelektronik. De sidste år har tv været meget i fokus, mens næsten ingen har snakket om radio. I år var det helt anderledes at gå rundt i de enorme messehaller i Berlin, hvor man kunne finde radio næsten overalt.
Noget af grunden er, at Tyskland nu er begyndt at sende i DAB+. For bare en måned siden åbnede det første net, som er historisk i tysk sammenhæng - ikke bare fordi det er digitalt, men også fordi det for første gang betyder landsdækkende kommerciel radio i Tyskland. Tidligere har alt vært lokalt eller regionalt på delstatsniveau.

Men det betyder også, at der har åbnet sig et enormt meget større potentielt marked for producenterne af digitale radioapparater, og derfor havde mange af dem valgt at tage turen til IFA i år. Udover de kendte mærker som f.eks Pure, Tivoli og Grundig så var der også flere danske firmaer som International Receiver Company og ViewMedia.

Det var flere, som kunne fortælle om stor interesse for digitalradio blandt publikum på messen, og de fleste var optaget af, hvilke kanaler de kunne modtage. Andre var også optaget af dækningen, som i Tyskland foreløbig ligger på omkring 50 pct.; det vil sige at man kan høre DAB i de største byer. Men - radionytt.no fik også fortalt, at det var langt fra alle, som havde fået fat i, at DAB+ var blevet introduceret, og at den største interesse kom fra de professionelle aktører, som f.eks distributører og indkøbere.

Når det gælder apparaterne, kan radio nu fås i et uendeligt antal størrelser, udgaver og ikke mindst design. Alle radioer vi så, havde gode gamle FM, mens det var muligt at få kombinationer som FM + DAB, FM + Wifi og ikke mindst apparater som tager alle mulige signaler. Det mest iøjnefaldende var, at mange producenter nu satser knaldhårdt på fængende design. En radio er ikke længere bare en kasse, men også noget som skal være pænt og/eller spændende at se på.

Der er mange norske distributører og butiksejere, som tager afsted til denne messen for at finde produkter til at sælge i hjemlandet, og blandt dem var der også flere, som havde bemærket, at radio var i fokus. Der blev ikke mindst snakket om, at flere producenter havde hele vægge med digitalradioer på display. Men - hvordan det vil påvirke udvalget i norske butikker er lidt tidligt at sige noget om.



Fotograf: Kyrre Dahl


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -