Kommerciel radio i Australien står stærkt. 80 pct. af befolkningen lytter til kommerciel radio og 9 pct. af al reklameomsætning går til radio. De kommercielle stationer forventer at få en endnu større andel af reklameomsætningen fremover når Australien fra 1. maj 2009 introducerer DAB+ i Australiens fem største byer. Det sagde Joan Warner, chef for brancheorganisationen Commercial Radio Australia, på Radio Days.
I Australien sender 52 pct. af landets radiostationer på FM, mens 48 pct. sender på AM. Men fra 1. maj næste år lanceres en ny platform - nemlig DAB+, der med tiden skal afløse de analoge radiosignaler. Indførelsen af digital radio sker efter et intensivt lobbyarbejde fra brancheorganisationen Commercial Radio Australia.
Alle Australiens kommercielle radiostationer har fået 128 kbps kapacitet på de nye digitale frekvenser. Helt gratis. Samtidigt kan stationerne selv bestemme, hvordan de vil anvende disse 128 kbps på de nye DAB+ net. Denne kapacitet svarer cirka til det tredobbelte af 128 kbps på den gamle DAB teknologi.
Myndighederne har samtidigt besluttet at der ikke i de næste 6 år vil blive sendetilladelse til flere radiostationer på de digitale platforme.
Joan Warner forventer, at introduktionen af DAB+ vil komme til at styrke kommerciel radios situation i landet. Hun er i øvrigt helt sikker på, at analog radio vil være stendød om et antal år.
Hun vurderer, at man udover DAB+ muligvis vil tage DRM i brug - på et senere tidspunkt - for at dække de store tyndt befolkede egne af Australien. |