Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Copenhagen Institute kritiserer DR’s licenskampagner
Fredag 16. juni 2006
Af Karsten Jensen
 
Tænketanken, Copenhagen Institute, kritiserer nu DR’s licenskampagner. Copenhagen Institute spørger, om der med licensindbetaling, og dermed finansieringen af DR’s produkter, er tale om valgfrihed eller frivillig tvang.
I kritikken fra Copenhagen Institute, der har lavet et åbent brev til DR hedder det:

”Såfremt der er tale om tvungen opkrævning, forstår vi ærligt talt ikke pointen med DR’s utvivlsomt bekostelige biografreklamer, der blandt andet blev vist i biograferne sidste år. For giver det mening, at reklamere for noget man ikke kan vælge fra?

Med biografreklamerne må man således spørge, om det er hensigten at Danmarks Radio skal opfattes som en hvilken som helst aktør på markedet?

Som udgangspunkt er det tværtimod vores indtryk, at DR’s produkter ikke kan fravælges, men derimod - via licensen - er beskyttet mod konkurrence, og på den måde må sidestilles med de ydelser der tilbydes via den offentlige og statsfinansierede Arbejdsformidling, Statens Information - samt i øvrigt alt hvad der produceres via beskatning.

Hvis sidstnævnte er tilfældet, ja så svarer jeres biografreklamer dermed til at man reklamerede for det offentlige sundhedsvæsen, for velfærdsstaten set under et, eller at man reklamerede for den danske militære indsats i Irak.

Der ville imidlertid være tale om falsk markedsføring. For på markedet har man et valg. Det vil sige, det valg, der handler om, at man kan købe - eller lade være.”

Tænketanken fortsætter og drager reklamesammenligninger:

”Såfremt der derimod er tale om frivillighed, hvad biografreklamerne antyder, forstår vi derimod ikke hvorfor de såkaldte sortseere skal skældes huden fuld i jeres tv-spots; de der ofte afsluttes med ”skal jeg stave det for dig”.

Coca cola skælder som bekendt ikke de forbrugere ud, der foretrækker Pepsi cola. - FDB angriber ikke Dansk Supermarkeds kunder; og måske mere passende: så angriber Carlsberg som bekendt ikke hverken individuelle afholdsfolk eller afholdsbevægelsen set under ét.

Licensen må kort sagt enten siges at være frivillig, eller den må siges at være tvungen.”

--
Copenhagen Institute kalder sig en uafhængig og ikke-partipolitisk tænketank, der arbejder på at fremme den personlige frihed, den frie markedsøkonomi og det åbne samfund.


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -