Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Musikstyring - det er gået hårdt ud over musikken...!
Torsdag 4. juni 2009
Af Per Wium - musikformidler og konsulent
 
UGENS KLUMME: Musikstyring er indført på de fleste radiofonier - også i DR’s P4. Intentionerne har egentlig været rigtig gode og udgangspunktet har ganske givet været at gøre noget godt for lytterne. Men resultatet er en ørkenvandring i de samme kunstnere og titler igen og igen og igen. Det er synd for både kunstnerne og lytterne.

Paradigmeskiftet

Det skarpe hjørne – årsskiftet 1999/2000 – blev også et paradigmeskift i selve måden at tænke radio-formidling på i DR. Med den brede pensel kan man tegne billedet sådan her:

I det gamle århundrede var DRs radioproduktion afsenderorienteret. I det nye århundrede blev DRs ditto modtagerorienteret.

Skiftet fra de egenrådige ”kanal-herredømmer” til et system hvor chefredaktionen ”befaler og betaler” var ikke en DR-opfindelse. Det var sket mange andre steder – som en naturlig forlængelse af måden at tilrettelægge radio på.

Chefredaktionen repræsenterer lytterne – og seerne. En god og demokratisk tankegang. I stedet for at de enkelte programværters personlige smag afgjorde indholdet, blev der udstukket rammer og koncepter for indholdet.

Én hage var der dog ved systemskiftet – både i DR og andre public service radiofonier: Chefredaktionerne blev større og større med plannere, medieforskere, redaktører m.fl. – samtidig med at programafdelingerne (som er dem der producerer programmerne) er blevet udsultet. Ved de voldsomme fyringsrunder i DR var det i høj grad de, der lavede udsendelserne, der blev ramt. Tankevækkende…

Konsekvenserne var barske: mens antallet af sendetimer og nye kanaler steg, faldt kvaliteten og medarbejdernes engagement.

Og i dag er der langt mellem de store radiopersonligheder. Ikke fordi de ikke findes - for det gør de! Der er super gode værter på P4. De bliver desværre bare holdt i et fast greb - og de må hverken begejstres eller begejstre med musikken.


Musikstyring – på godt og ondt

Musikstyring går hånd i hånd med chefredaktions-tankegangen.

Som tidligere DR medarbejder – og som lytter – kan jeg godt forstå at man har indført musikstyring.

Tidligere var det i alt for høj grad den enkelte medarbejders smag og sym/antipatier, der bestemte hvad der blev sendt af musik. Man kunne ofte bare ved at lytte til starten af en natradio gætte hvem der var vært den pågældende nat. Og det blev også for urentabelt at alle programværter skulle bruge ressourcer på at vælge og finde musikken til alle døgnets 24 timer året rundt.

Så musikstyringen og tanken bag den er god nok. Problemet er den måde, musikstyringen forvaltes på. I det følgende bruger jeg DR P4 som case. Jeg rejser i hele Danmark og lytter til både til de regionale og landsdækkende programmer.

Og må på baggrund af megen lytning må jeg konstatere at musikken og dens publikum er blevet den helt store taber.


De hjernedøde gentagelser

Lad mig starte med det gode: Jørgen de Mylius’ ELDORADO og Nyborg Madsens og Rebbes BRØDRENE er oplivende at lytte til. Her har vi kompetent radio, der engagerer og formidler. Og som har et bredt repertoire at byde på.

Disse tre værter arbejder indenfor et konceptuelt rum. Men de har ikke hænderne bundet på ryggen. De vælger emnerne og musikken indenfor rammer. Og de gør det godt. Jeg har selv været gæst (og fortalt om The Beatles) i begge programmerne.

Resten af P4-sendefladen er – ja, undskyld – en ørkenvandring i de samme titler og kunstnere, der gentages i én uendelighed.

Ved selv hyppig P4-lytning kan man få det indtryk at Elton John kun har skrevet to sange – og at Kate Bush stoppede sin flotte karriere allerede efter første single-udspil ”Wuthering Heights”.

Hvorfor må vi ikke høre nogle af alle de andre gode sange fra fx John og Bush? Og hvorfor må vi ikke høre andre kunstnere end de helt sikre kort?

De hjernedøde gentagelser – kombineret med førnævnte jerngreb på medarbejderne – har desværre betydet at musikken efterhånden blot er ligegyldigt fyld.

”…. Og mens vi venter på de regionale nyheder, får vi lige lidt musik….”

Og så kommer én af de Lars HUG-sange, der altid bliver spillet. Ja, altså indtil den bliver fadet midt i et vers….


En venlig opfordring

Kære DR P4 chefredaktører! Slip den jernhårde kontrol og tænk musikstyringen om. Tag musikken alvorligt – igen.

Til glæde for musikken, for kunstnerne – og især til glæde for lytterne.



Per Wium
1977 – 2007 programvært og senere chef i DR Musik
1975 – 1995 musiker i en lang række danske bands
I dag er Per Wium bandcoach for yngre kunstnere og sammen med Katrine Ring laver han karriererådgivning for studerende på højere musikuddannelser.
Per Wium holder en lang række foredrag og kurser om musik og musikformidling.
Speciale: The Beatles og deres musik.


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -