TV 2 står med de stærkeste kort på hånden i kampen om FM5. Det vurderer fo af landets største mediebureauer over for Ritzau før auktionen i morgen hos Bruun Rasmussen.
"TV 2 har evnerne og midlerne til at tage kampen op med Danmarks Radio på nyhedsdelen, og som annoncørernes talerør ser vi helst, at radiokanalen går til en virksomhed, der kan løfte markedet, skabe konkurrence og snuppe markedsandele fra DR. Derfor ser vi først og fremmest TV 2, men måske også MTG med TV3 som de mest interessante", siger broadcast director Flemming Jensen fra Mediaedge:cia.
Selv om Flemming Jensen anser TV 2 for at være forhåndsfavorit, er det ikke givet, at tv-stationen møder op med den største pengepung på auktionen.
Trading-director Claes Braagaard fra mediebureauet OMD Danmark siger til Ritzau: "Omkostningerne på nyhedssiden har TV 2 sådan set allerede betalt, når man har etableret tv-nyhedskanalen, og som jeg ser det, vil TV 2 uden problemer kunne matche DR's dækning, når det gælder radionyheder".
Braagaard mener, at den aktuelle aviskrig også kan få betydning for den nye femte radiokanal i spørgsmålet om reklameindtægter: "Risikoen er overhængende, fordi annoncørerne måske skal vælge, om de vil køre en reklamekampagne i radioen eller indrykke en helsides annonce i en af gratisaviserne. Derfor kan der gå længere tid, før den nye radiokanal vil kunne drives rentabelt". |