Gallup har netop offentliggjort lyttertal for november måned, der viser at Sky Radio andel af radiolytningen er faldet fra 2.5 pct. i 3. kvartal - til 2.3 pct. i november måned - og det på trods af, at Sky Radio i halvdelen af november måned har sendt landsdækkende på den 5. FM-kanal. Samtidigt viser tallene at den øgede konkurrence fra Sky Radio og Radio 100FM ikke har betydet det fjerneste for DRs lyttertal. Tvært imod. DRs markedsandel af al radiolytning (share) er således steget fra 68.4 pct. i 3. kvartal til 69.2 pct. i november måned. Det går også godt for SBS stationerne: Både The Voice og Radio 2 har markant fremgang.
Den 15. november gik Sky Radio i luften som ny landsdækkende, kommerciel radiokanal. På trods af den derved opnåede dækning af næsten hver en krog af landet og på trods af den meget medie-omtale (nyhedens interesse), så fik det ikke flere til at stille ind på den computer-baserede radiostation. En særdeles beskeden andel af den samlede radiolytning i Danmark på 2.3 pct. var, hvad det kunne blive til i hele november måned.
Lyttertallene for Sky Radio indeholder alle Sky stationer - de lokale, den kabel-fremførte og den landsdækkende på FM5 nettet.
Sky Radio overgås dermed af både The Voice og Radio 2, der begge går markant frem. Den 3. SBS station, Pop FM, går derimod tilbage, hvilket ikke er så mærkeligt, idet både Pop FM Århus og Pop FM Fyn er blevet lukket. Samlet opnår SBS Radio en share på 8.5 pct., og dermed er SBS altså næsten 4 gange så store som Sky Radio.
Tallene for Radio 100FM offentliggøres først om en måned, når tallene for december 2003 er klar.
Her er en oversigt over share (andel af den samlede radiolytning) i november 2003 - med tallene for 3. kvartal 2003 i parentes:
DR P1: 6.2 % (5.6 %) DR P2: 2.6 % (2.6 %) DR Klassisk: 0.7 % (1.0 %) DR P3: 20.2 % (21.0 %) DR P4: 39.4 % (38.5 %) DR total: 69.2 % (68.4 %)
Kommercielle: 27.6 % (27.7 %) Udenlandske stationer: 1.1 % (1.2 %) Uidentificierede stationer: 2.1 % (2.7 %)
SBS Radio: 8.5 % (8.9 %) ANR total: 2.0 % (2.4 %)
The Voice (total): 4.0 % (2.9 %) Radio 2 (total): 2.8 % (2.0 %) Sky Radio (total): 2.3 % (2.5 %) Pop FM: 1.2 % (1.8 %) ANR Guld FM: 0.9 % (1.1 %) ANR Hit FM: 0.7 % (0.9 %)
|