Danskerne er ved at vænne sig til at få dækket en del af deres nyhedsbehov via internettet viser en ny undersøgelse fra Gallup. Og hele 26 % af internetbrugerne vurderer at de i mindre grad end tidligere gør brug af tv, radio og dagblade til at dække nyhedsbehovet.
I alt 74 % af de danske internetbrugere benytter internettet til at få nyheder, skriver MediaWatch der citerer en undersøgelse som Gallup har foretaget for Berlingske Tidende. De er dog ikke parate til at betale for disse nyheder; kun 7 % er parate til at betale for at abonnere på et nyhedsbrev, der i særlig grad interesserer dem.
De traditionelle nyhedsmedier har fortsat to væsentlige konkurrencefordele: Kendskab og troværdighed. Her kommer radio ind som den 3. vigtigste nyhedskilde med 49 %, mens tv er en klar vinder som danskernes foretrukne nyhedsmedie (85 %). Aviserne peger 49 % på - og internettet er der kun 24 %, der opfatter som deres vigtigste nyhedsmedie. |