|
Gallup juni: Markant tilbagegang for 100FM - generel nedtur for kommerciel radio
Mandag 30. juli 2007
Af Stig Hartvig Nielsen |
|
Det går fortsat temmeligt skidt for kommerciel radio i Danmark. Beskedne 26 pct. af al radiolytning sker på kommercielle stationer, mens DR tegner sig for 72 pct. Det er den dårligste share for kommerciel radio indtil nu i 2007. Det er specielt Radio 100FM der styrtdykker. 100FM tegner sig i juni måned for beskedne 4.8 pct. af al radiolytning. Det er det laveste siden begyndelsen af 2004, og en voldsom tilbagegang i forhold til det sidste halve år, hvor 100FM har stået for 7-8 pct. af al radiolytning. Det er især P3 der 'stjæler' lytterne fra de kommercielle; P3 går frem til en share i juni på 22.6 pct. - mod 19-20 pct. i det sidste halve år. Også P1 går meget frem. Blandt de kommercielle er der fremgang for The Voice og Radionet.
P3 leverede et usædvanligt fint resultat i juni. Kanalen står for 48 pct. af de 20-40-åriges radiolytning, hvilket er mere end før TV 2 Radio begyndte at sende. I den samlede befolkning er det 22.6 pct. af al lyttetid, der sker på DR. Op fra 19.5 pct. i maj.
DR's DAB-kanaler ligger i juni - samlet - på 0.6 pct. af al radiolytning, og dermed et uændret niveau i forhold til hidtil, hvor DR's DAB-kanaler har tegnet sig for mellem 0.5 og 1 pct. af al radiolytning.
TV 2 Radio ligger også uændret i forhold til sidste måned.
Her er oversigten over share (markedsandel af den samlede radiolytning) i juni 2007 iflg. Gallup Radio Index og med maj, april, marts, februar, januar 2007 og december 2006 i parentes):
DR P1: 7.2 % (5.9 - 6.3 - 7.0 - 6.7 - 5.4 - 6.1 %) DR P2: 2.5 % (2.1 - 2.1 - 2.0 - 1.7 - 3.3 - 2.5 %) DR P2 Klassisk: 0.9 % (1.0 - 0.9 - 1.7 - 1.1 - 1.5 - 0.7 %) DR P3: 22.6 % (19.5 - 19.4 - 20.9 - 18.1 - 19.3 - 20.9 %) DR P4: 37.1 % (37.3 - 36.0 - 36.1 - 38.1 - 40.0 - 39.3 %) DR Boogie: 0.2 % (0.1 - 0.3 - 0.1 - 0.1 - 0.2 - 0.1 %) DR Rock: 0.1 % (0.4 - 0.1 - 0.1 - 0.1 - 0.1 - 0.2 %) DR P4 Hit: 0.3 % (0.2 - 0.3 - 0.7 - 0.6 - 0.3 %) DR P2 Plus: N/A (0.0 - 0.1 %) DR total: 71.9 % (68.1 - 68.0 - 69.2 - 67.2 - 70.7 - 70.7 %)
Kommercielle: 26.0 % (28.4 - 28.5 - 28.2 - 30.3 - 26.4 - 27.3 %) Udenlandske stationer: 0.9 % (1.1 - 1.5 - 1.0 - 1.1 - 1.1 - 0.6 %) Uidentificerede stationer: 1.1 % (2.4 - 2.1 - 1.6 - 1.4 - 1.8 - 1.5 %)
Kommercielle radioselskaber: Talpa Radio total: 5.4 % (7.8 - 8.8 - 7.4 - 7.8 - 7.4 %) SBS Radio: 3.6 % (3.6 - 2.8 - 3.0 - 3.6 - 4.1 - 4.2 %) RadioNet: 3.1 % (2.5 - 3.0 - 3.6 - 3.5 - 4.2 - 3.8 %) TV 2 Radio: 3.0 % (2.9 - 3.7 - 3.7 - 3.5 %) VLR: 0.8 % (0.7 - 0.6 - 0.6 - 1.0 - 0.6 %) Energy/NRJ: 0.2 % (0.4 - 0.4 - 0.6 - 0.3 - 0.6 - 1.0 %)
Kommercielle stationer: Radio 100FM: 4.8 % (7.1 - 8.0 - 6.6 - 6.9 - 6.8 - 8.2 %) TV 2 Radio: 3.0 % (2.9 - 3.7 - 3.7 - 3.5 %) The Voice (total): 2.7 % (2.0 - 1.6 - 2.0 - 2.5 - 2.6 - 3.1 %) RadioNet Guld FM** (total): 1.8 % (1.3 - 1.5 - 2.3 - 2.1 - 2.9 - 1.8 %) RadioNet Hit FM* (total): 1.3 % (1.2 - 1.5 - 1.3 - 1.7 - 1.3 - 1.9 %) Radio 2: 0.9 % (1.6 - 1.2 - 1.1 - 1.1 - 1.5 - 1.2 %) VLR*** (total): 0.8 (0.7 - 0.6 - 0.6 - 1.0 - 0.6 %) Radio 100 Soft: 0.7 % (0.7 - 0.8 - 0.8 - 0.8 - 0.6 %) Energy/NRJ: 0.2 (0.4 - 0.4 - 0.6 - 0.3 - 0.6 - 1.0 %)
De største salgsselskaber: ddr: 16.5 % (18.3 - 17.7 - 17.4 - 18.4 - 19.1 - 18.2 %) SBS Radio Plus: 5.0 % (4.6 - 4.0 - 3.8 - 4.9 - 5.0 - 5.3 %) TV 2 Radio: 3.0 % (2.9 - 3.7 - 3.7 - 3.5 %)
* = Hit FM (Aalborg mv), Radio Viborg Hit FM, Midtjylland Hit FM og Holstebro Hit FM ** = Guld FM (Aalborg, Nordvestjylland mv), Viborg Guld FM, Midtjylland Guld FM, Holstebro Guld FM og Ringkøbing Guld FM. *** = VLR Vejle, VLR Fredericia og VLR Kolding.
Gallups Radio Index for juni måned er baseret på 2.105 personer, der hver har udfyldt en radiodagbog i en uge indenfor perioden 26. maj til 29. juni. Alle danskere lytter i gennemsnit til radio knap 3 timer i løbet af en dag. |
|
Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version |
|
|
|