Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Broadcast Partners skal lave prøve på replanlægning af FM-båndet
Tirsdag 16. maj 2006
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Broadcast Partners fra Nederlandene har vundet udbudet om gennemførelsen af en prøvereplanlægning af det danske FM-bånd, oplyser Kulturministeriet i dag.
Udbudsrunden har været gennemført som konkurrencepræget dialog, hvor Kulturministeriet efter en dialogfase med 3 prækvalificerede firmaer har evalueret de endelig tilbud og valgt Broadcast Partners til opgaven.

Kontrakt forventes underskrevet i løbet af 14 dage, hedder det videre på ministeriets hjemmeside.

Regeringen og de mediepolitiske ordførere bag den mediepolitiske aftale for 2002-2006 indgik 22. juni 2005 en tillægsaftale om replanlægningen af FM-båndet i Danmark.

Formålet med replanlægningen er at give lytterne flest muligt kanaler at vælge mellem, og dermed flere valgmuligheder og konkurrence på radioområdet. Målet for replanlægningen er først og fremmest at etablere flere landsdækkende eller næsten landsdækkende sendemuligheder, samt at sikre de kommercielle lokalradioer bedre sendeforhold.

Replanlægningen skal udføres med anvendelse af såkaldte nederlandske principper tilpasset danske forhold. Det indebærer bl.a. en tættere pakning af frekvenserne, samt anvendelse af Single Frequency Networks og Near Single Frequency Networks teknikker. Dette er teknikker, der muliggør brug af samme frekvens på nabosendere og nabofrekvenser på nabosendere. Broadcast Partners har indgående praktisk erfaring i brugen af disse metoder på baggrund af firmaets centrale placering i forbindelse med den tilsvarende replanlægning i Nederlandene.

Kulturminister Brian Mikkelsen udtaler: ”Jeg er virkelig glad for, at vi nu kommer videre med prøvereplanlægningen. Jeg glæder mig meget til om ½ år at se hvilke resultater Broadcast Partners har fundet frem til. Jeg har tiltro til, at Broadcast Partners med deres erfaring på området kan skabe et virkeligt godt grundlag for den politiske stillingtagen til den fremtidige anvendelse af FM-båndet i Danmark. Formålet er mest mulig landsdækkende konkurrence på radioområdet, så vi fortsætter regeringens liberalisering af medieområdet.”

Prøveplanen forventes færdig inden udgangen af 2006. Når den foreligger, tages der politisk stilling til om den nye plan skal nabolandskoordineres og implementeres.


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -