Balleden om de amerikanske radiostationers internetstreaming fortsætter med uformindsket styrke. Stadig flere stationer vælger at droppe deres streaming pga. uenigheden med AFTRA.
Chefforhandleren der repræsenterede reklamebureauerne ved sidste års forhandling med AFTRA hævder nu, at de ikke var klar over at radiostationerne i vid udstrækning streamede deres udsendelser. Uden dette kendskab ”havde nogle stationer valgt at streame alle deres udsendelser uden at snakke med annoncørerne om de ønskede dette”, udtalte chefforhandleren Ira Spephard iflg. RAIN. Sidste år forhandlede Spehhard en treårs-aftale hjem med AFTRA. Iflg. denne aftale lovede reklamebureauerne at betale 660 US dollars (godt 5.500 kr) ekstra til AFTRA medlemmet til gengæld for at spottet kunne anvendes på Internettet. Denne 660 $ store ekstra afgift, der svarer til 300 % oven i den normale AFTRA pris for en speak, giver bureauet mulighed for at anvende spottet på internettet i 21 måneder uden yderligere omkostninger. Den nuværende krise, hvor de fleste amerikanske radiostationer er stoppet med at streame deres udsendelser, skyldes den kendsgerning at AFTRA nu kræver den 660 $ afgift betalt til sine medlemmer. Kravet om den ekstra betaling er rettet mod bureauerne og ikke mod readiostatioerne. |