"TV 2 Radio udtrykte ikke bare manglende indre logik - at kalde radio for tv - men også en navngivningsmæssig gængs misforståelse." Sådan siger kreativ direktør i kommunikationsbureauet Brandy og ekspert i kommerciel navngivning Mads Freund. Han fremhæver navnet 'TV 2 Radio' som det første eksempel på et dårligt firmanavn, der hæmmer succesen.
Det er ikke altid lige let at finde ud af, hvad barnet - eller virksomheden - skal hedde. Et firmanavn skal iflg. Mads Freund være den arbejdshest, der trækker læsset for virksomheden og får den til at brage igennem. Men en gang i mellem går det galt. I dag i Børsen fremhæver Mads Freund navnet 'TV 2 Radio' som et skrækeksempel på, hvor galt det kan gå.
TV 2 tog et brand og prøvede at udvide det bevidstløst, mener Freund. "For enten hiver man brandet over i ny kategori, som gør det svært at identificiere sig med, eller også bruges brandet i den eksisterende kategori, og så risikerer begge brands at stå svagere. Jeg siger ikke, at hvis man havde kaldt stationen noget andet, så var det lykkedes. Men man kom dårligt fra start," fastslår Mads Freund.
TV 2 fravalgte muligheden for at fokusere på mulighederne i en selvstændig profil for den nye radiokanal - og valgte i stedet af relatere sig til, at radiostationens ejer var en tv-station. Resultatet medførte iflg. Freund blot forvirring blandt TV 2 Radios stakeholdere (personer, virksomheder og institutioner, der har en interesse i og betydning for virksomheden. /red.). |