Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Kommerciel radio - det rene blodbad...
Onsdag 23. august 2006
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Danmark er og bliver et at de vanskeligste markeder i hele Europa for kommerciel radio, skriver Berlingske Tidende i dag under overskriften 'Det rene blodbad'. Avisen mener, at det nærmer sig harakiri, hvis man vil forsøge sig på det danske radiomarked. "Og har man hverken masser af penge på lommen, en super nyhedsorganisation i ryggen og tilmed overraskende geniale programidéer, så er der faktisk intet håb", konstaterer avisen og peger på DRs unikke markedsandel som en årsag.
De seneste års forsøg på at drive landsdækkende kommerciel radio i Danmark - gjort af bl.a. SBS Radio med The Voice og Radio 2 (efter lukningen af Pop FM og Nyhedsradioen 24-7), Talpa Radio med Radio 100FM og ikke mindst Sky Radio - er alt sammen endt med blodrøde bundlinier.

I 2006 var den samlede annonceomsætning for radio på beskedne 280 mio. kr., mens den samlede reklameomsætning var på 11.7 mia. kr. Dermed udgør radio mindre end 2 pct. af det danske reklameforbrug. Til sammenligning udgør radio 8 pct. af reklameforbruget i Nederlandene.

Udover den manglende reklameomsætning er der høje omkostninger. Sky Radio havde således op mod 150 mio. kr. i årlige udgifter - herunder en årlig koncessionsafgift til den danske stat på 54 mio. kr. Derfor var det umuligt at få god økonomi i Sky, slår Berlingske Tidende fast - og fortsætter: "Selv med de mest optimistiske vækstrater og en fordobling af lyttertallene, ville Sky-butikken i Danmark aldrig have givet overskud i dets tiltænkte otteårige koncessionsperiode".

Avisen peger på, at den kommende vinder af FM5 pine død skal levere et produkt, der kvalitetsmæssigt vitterlig kan udfordre DR og fravriste den statslige station dets unikke markedsposition med mere end 70 pct. af den samlede radiolytning. Og det er slet ikke nok blot at lave lidt morgenunderholdning á lá 'Morgenhyrderne'.

Mediabureauerne vurderer, at radiomarkedet i Danmark 2010 højst vil omsætte for 400 mio. kr.


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -