Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Næsten 600 radiofolk til Radiodays Europe
Fredag 11. marts 2011
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Harlekin og Colombine tager imod, når Tivoli Congress Center slår dørene op for 'Radiodays Europe' torsdag og fredag i næste uge. Op imod 600 deltagere fra flere end 40 nationer fordelt på 5 kontinenter sætter kursen mod København, og dermed er den dansk udviklede konference, blevet en af verdens førende på kun to år. Og selvom radio står overfor store udfordringer, er der iflg. arrangørerne masser af lyspunkter, og der er grøde i radiobranchen som aldrig før – ikke blot i Danmark men globalt.
"Vi er stolte over at kunne præsentere et stærkt og fremadrettet program med en bred vifte af sessions, der retter sig imod alle dele af radiobranchen. Det gælder både den kommercielle sektor og public service radio. Nøgleordene er strategi og fremtid, indhold, reklamesalg og inspirationssessions", fortæller Head of Operations Christian Kjeldsen, der fik ideen til konferencen for tre år siden.

På programmet er en lang række oplægsholdere, der på hver sin måde og i forskellige verdensdele er med til at sætte dagsordenen.

"Topcheferne fra både kommerciel radio og public service fra hele verden, er på programmet. Det gælder bl.a. Clear Channel USA's Sharon Dastur og Dennis Clark, BBC's radiochef Tim Davie, CBC's radiochef Chris Boyce, Radio Catalunyas Oleguer Sarsandeas, SBS Radio Norges chef Bente Klemetsdal, Radio 358's chef Jan Willum Brüggenwirth, Christopher Franzen fra Radio France, Ian Walker fra JackFM, John Simons fra GMG Radio UK, Clive Dickens fra Absolute Radio og mange mange andre, hvilket giver konferencen et gigantisk løft", påpeger Christian Kjeldsen.


Inspiration udefra

Noget af det konferencen lægger mest vægt på er, at radiobranchen skal række ud efter de brancher, der er beslægtede med radio og hente ny inspiration. Derfor er der stor fokus på hele mobilområdet, digitalisering af radio samt udvikling af indhold til radio.

"Spotify, WIMP og andre streamingtjenester er med til at ændre måden, hvorpå de unge lyttere forbruger radio, og derfor har få særligt fokus på mobilområdet og de unge lyttere. Taber radio de unge lyttere, er slaget tabt - og derfor kommer nogle af de centrale aktører på markedet også som talere. Det gælder blandt andre Per Einar Dybvik, der er CEO for Aspiro Music, der står bag streamingtjenesten WIMP", fortæller Christian Kjeldsen og fortsætter:

"Og samtidigt er det vigtigt at se på, hvordan lytterne bevæger sig og hvorfor. Derfor er der forskere og medieanalytikere fra en lang række lande på programmet også".

De flere end 30 sessions på programmet, byder på næsten 100 talere fra flere end 30 lande fordelt på 5 kontinenter.


Samarbejde med dansk musik

Når deltagerne samles torsdag aften på Crown Plaza Hotel i Ørestaden til 'The Sound & Taste of Denmark', bliver det med to danske musiknavne, der får et stort springbræt foran de 600 radiofolk.

"Vi vil gerne vise noget af det mest spændende fra Danmark til gane og ører. Outlandish er et uhyggeligt spændende act, som skriver nogle fabelagtige sange med baggrund i deres vidt forskellige baggrund. Medina har fået en helt fabelagtigt gennembrud i Danmark og begge navne står foran internationale udgivelser af deres materiale. Derfor er vi også stolte over, at de to acts har sagt ja tak til at komme forbi og præsentere deres nye materiale takket være opbakning fra Radio 100FM, de danske pladeselskaber og Crown Plaza Hotel", siger Christian Kjeldsen.


Stærkt kommercielt fokus

Kommerciel radio har haft ondt i salget i en årrække. Selvom det ser lysere ud med reklamesalget, er der behov for redefinere hele måden, hvorpå man tænker indtægter til radio.

"Her er programmet usandsynligt stærkt med tankevækkende cases, forskningsresultater og ny inspiration fra Tyskland, UK, USA, Finland og flere andre lande. I UK forventer Absolute Radio fx, at kun 40 pct. af deres salg i år kommer fra radioreklame, og den case bliver uhyggelig interessant at se", siger Christian Kjeldsen.


Sidste gang i Danmark

Det er anden – men også sidste gang, Radiodays Europe finder sted i Danmark. Næste år flytter konferencen formentlig til Spanien eller Italien.

"Det er aldrig sundt, at en konference gentages i samme by år efter år. Så bliver det småkedeligt for deltagerne, der også ser frem til sociale og kulturelle aktiviteter i det land, de besøger. Dét - kombineret med lavere priser på hoteller og faciliteter samt den økonomiske opbakning af landet, vi er i samt lokale sponsorer - gør, at Sydeuropa bliver målet for Radiodays Europe i 2012”, siger Christian Kjeldsen.

Radiodays Europe arrangeres af den samlede europæiske radiobranche.

Man kan læse mere om arrangementet på www.radiodayseurope.com – billetsalget slutter på tirsdag kl. 12.00. og billetterne koster 595 euro pr. styk.


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -