Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Mere dansk musik i dansk radio
Fredag 17. juni 2011
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Mens dansk musik for 10 år siden kun udgjorde 11 pct. af musikken på de kommercielle danske radiostationer, var andelen sidste år steget til 21 pct. Det viser en opgørelse, som KODA har lavet, skriver Politiken i dag. De 21 pct. er dog fortsat langt mindre end salget af dansk musik, der sidste år udgjorde over halvdelen af det samlede musiksalg i Danmark. Den danske musikprocent er dog også meget lavere på de kommercielle stationer end på DRs P3 og P4.
Det er først og fremmest populære danske navne som Medina og Rasmus Seebach, der trækker den danske andel af musik på de kommercielle radioer i vejret.

Eik Frederiksen, der er broadcast manager på Sony og har en fortid som musikredaktør i DR og på radiokanalen The Voice vurderer, at stigningen skyldes to ting: For det første at de danske musikproduktioner er blevet mere professionelle og at man er blevet mere bevidste om, hvad det er for en lyd, der fungerer i radioen. For det andet har krisen de senere år øget behovet for nærhed hos mange danskere.

Men når dansk musik står for 51 pct. af det samlede musiksalg i Danmark, er 21 pct. alligevel ikke meget.

Grunden er iflg. Jim Receveur, direktør for Radio 100, at der ikke findes tilstrækkeligt med danske numre, der appellerer til de kommercielle radioers målgruppe.

"Vi kan ikke tage de store chancer, men skal være sikre i vores sag, når vi spiller en sang. Det er meget vigtigt, at musikken er kendt, så det er noget, lytteren genkender meget hurtigt. Kommercielle radiolyttere har ikke meget tålmodighed og skifter hurtigt til en anden kanal, hvis der kommer en sang, de ikke kender", siger Receveur til Politiken, og tilføjer:

"Der er måske 20 danske navne og langt over 100 udenlandske. Hvis der kom flere danske topnavne, ville andelen af dansk musik også stige yderligere".

Eik Frederiksen fra Sony peger på, at der er forskel på, hvad man har lyst til at høre i radioen, og hvad man så faktisk køber.

"De kommercielle radioer dækker sådan et mere konsumagtigt mainstream-behov for at høre pop. Men det kan godt være, at du vil høre Seebach og Medina i radioen, men så køber Agnes Obel", forklarer Eik Frederiksen.

Eik Frederiksen tilføjer, at en typisk lytter til NOVAfm og Radio 100 skifter til en anden radiokanal, hvis der kommer en sang, som hun eller han ikke kender. Disse lyttere har slet ikke den kanalloyalitet, som P3-lytteren har, der bliver hængende, selv om der kommer et par ukendte numre.




Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -