Flere kommercielle radiostationer på et marked medfører overalt en stor omsætningsfremgang. Det viser erfaringerne fra udlandet, påpeger adm. direktør for Sky Radio, Kasper Krüger, der i forbindelse med sit cand. polit. studium har kortlagt forskellige landes radiomarkeder.
Dagbladet Børsen har kigget nærmere i det speciale Kasper Krüger lavede i forbindelse med afslutningen af hans cand. polit. studium sidste år. Vi citerer: ”Verdens mest deregulerede radiomarked findes i New Zealand, hvor udbuddet af forskelligartede radiostationer er langt større end andre steder i verden. Radioreklame udgør 12 procent af det samlede reklameforbrug. Det ville svare til, at Danmark havde en radioomsætning på 1.3 mia. kr. mod det nuværende på under 200 mio. kr.”
I Storbritannien peger Krüger på, at radios andel af reklameomsætningen lå stabilt på knap 3 procent frem til 1993. I ’93 blev der indført landsdækkende kommerciel radio i Storbritannien og siden har radio været det hurtigst voksende reklamemedium – end ikke overgået af internettet. Radio er vokset dobbelt så meget som gennemsnittet for det totale reklamemarked.
I Norge er den samlede radioreklameomsætning tidoblet siden den landsdækkende kommercielle P4 gik i luften i 1993, således at Norge nu er oppe på EU gennemsnittet, hvor 6 procent af reklameomsætningen går til radio.
The Voice’s adm. direktør Henrik Knaack er enig med Krügers analyse. Han siger til Børsen, at han tror på, at øget konkurrence vil betyde en større kvalitet for lytterne og et voksende radiomarked, der rigeligt vil kompensere for, at der er flere aktører på markedet. |