Etablerede private radiostationer i Tjekkiet sidder som på nåle i de næste to måneder. En række nye stationer forsøger at få fingre i flere af de omkring 70 licenser der skal uddeles, og dermed vippe eksisterende stationer ud i mørket. Og det er ikke småpenge der kæmpes om; radioreklamer er en stor million industri i Tjekkiet.
Mediebilledet i Tjekkiet kan ændres når Rådet for Radio og TV Virksomhed indenfor de næste to måneder skal tage stilling til, hvem der skal have nye sendetilladelser for de kommende seks år, skriver Prague Business Journal.
Store landsdækkende network-stationer som f.eks. Evropa 2, Country Radio, Radio Bonton og Radio Classic har dog ingen grund til at bekymre sig, da de ikke har reelle konkurrenter for deres sendetilladelser.
Det ser straks værre ud for et par stationer i Prag. Radio Limonadovy skal således kæmpe med i alt 18 ansøgere for at bevare frekvensen 90.3 MHz i den tjekkiske hovedstad, mens Radio Vox får konkurrence af 19 ansøgere. Sendetilladelserne skal fornys december 2001.
Kommerciel radio er særdeles populær i Tjekkiet. Ikke bare blandt lytterne – men også blandt annoncørerne. Radios andel af den samlede annoncering udgør nu omkring ni procent, hvilket svarer til knap 1.9 mia. tjekkiske kroner (410 mio. danske kroner). I Danmark udgør radioreklame under to procent af den samlede reklameomsætning.
Der findes fire selskaber der sælger og distribuerer radioreklamer til de tjekkiske radiostationer og de brancher der bruger radioreklame flittigst er forsikringsselskaber, telekommunikation, madvarer og drikke.
Som en god løftestang for radioreklamer er lytterundersøgelserne blevet langt mere seriøse. Hvert kvartal gennemføres 30.000 personlige interviews med folk i alderen 12-79, hvilket giver meget præcise lyttertal. Til sammenligning er der i den danske lyttermåling, Gallup Radio Index, kun 5.720 respondenter pr. kvartal. |