Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


USA: Pladeselskaber bestikker radiostationer og DJ’s med rejser, elektronik, narkotika og prostituerede
Torsdag 28. juli 2005
Af Karsten Jensen
 
Siden 1960 har det ved lov været forbudt for pladeselskaber at betale radioværter og radiostationer for at spille deres kunstnere. Overtrædes loven, kan det let medføre bøder på 10.000 dollars og ét år bag tremmer. Loven blev til på baggrund af nogle sager, de såkaldte ’payola’-sager, i 50’erne, hvor kendte DJs blev afsløret i at modtage bestikkelse for at give airplay til visse kunstnere. Siden 2001 har New Yorks statstsanklager, Elliot Spitzer, undersøgt branchen. Pladeselskabet Sony BMG Music Entertainment har mandag indgået et forlig med anklageren om at betale en bøde på 10 mio. dollars for at undgå en retssag. Sony BMG har også lovet at ophøre med payola-tendensen, der er et velkendt branchefænomen i USA, og som har været lukrativ for radiostationer, radiokæder og værter. Skandalen ruller videre på højt plan i USA.
Fænomenet payola har gennem længere tid været et stort problem i den amerikanske radio- og pladeindustri. Pladeselskaber har bestukket DJs og radiostationer med fladskærms-tv, elektronik, kameraer, computere, luksusrejser, flybilletter, eksklusive koncertbilletter, kontanter og har betalt driftsudgifter for stationer. Ja, sågar narkotika og prostituerede har de amerikanske radioværter og radiochefer taget velvilligt imod.

Fænomenet betragtes ellers ikke med milde øjne af staten, selvom det i stor stil har fundet sted, nærmest som en offentlig hemmelighed. Inden for de sidste ti år har den højeste bøde dog ”kun” været på 8.000 dollars. Men forliget mellem statsanklageren Elliot Spitzer (foto) og Sony BMG lyder på ikke mindre end 10 millioner dollars.

Radiostationerne er også kommet i søgelyset hos telemyndigheden, FCC, der nu vil tage stilling til, om der skal foretages yderligere. Er der tilfælde af alvorlige lovovertrædelser, agter FCC at iværksætte sine egne tilbundsgående undersøgelser af radiostationerne, der så vil være i alvorlig fare for at miste sendetilladelsen.

Foreløbige udtalelser fra FCC peger dog på, at FCC under alle omstændigheder iværksætter undersøgelser.

Indtil videre har sagen ikke medført nogen udtalelser fra Sony Music, der er det første selskab, der har indgået forlig. Som følge af afsløringerne har vicedirektør, Joel Klaiman, Epic Records, underlabel af Sony, dog mistet sin stilling. Efter forliget skulle to af USA's radiokæders programmedarbejdere også have mistet deres arbejde.

Forliget forventes at danne præcedens for de øvrige pladeselskaber Warner Music Group, EMI og Universal Music Group, der også er i Spitzers søgelys og nu er blevet stævnet.

Derforuden har statsanklageren også en undersøgelse i gang vedrørende USA's største radiokæde, Clear Channel, som Spitzer har fremlagt dokumentation for at have taget imod payola fra Sony BMG og sandsynligvis også fra andre pladeselskaber.

Det ventes også, at den næststørste radiokæde, Infinity Broadcasting, skal undersøges, ligesom andre kæder og stationer ikke kan føle sig sikre. Ifølge Spitzer foreligger der dokumentation for, at der også er foregået ulovligheder hos de øvrige selskaber.

Sony BMG har som en del af forliget indvilget i at lade sig monitere for fremtidige uregelmæssigheder, som det hedder i forliget. Sony BMG har også indvilliget i at ophøre med at manipulere med stationernes airplay charts. Dette skete i stor stil ved at indrykke musik-annoncekampagner, hvor sanges såkaldte fingeraftryk blev registreret under udarbejdelse af airplay charts.

De 10 millioner dollars som Sony BMG har indvilliget i at betale i forliget ryger dog ikke i den amerikanske statskasse, men tilfalder ikke-kommercielle organisationer og er øremærket musikuddannelse.

Spitzers undersøgelse har bevist, at Sony BMG har betalt for feriepakker og elektronik (og meget meget andet) til medarbejdere på radiostationer. Desuden har selskabet betalt for lytterpræmier. Betalingen er sket direkte og via tredjemand, hyret til formålet. For at dække over udbetalinger o.l. har selskabet endvidere bogført nogle af udgifterne som (fiktive) lytterkonkurrencer.

Ifølge Spitzers dokumentation har Sony BMG ingen problemer haft med at udbetale 1.000 dollars til radiomedarbejdere, der ville give airplay til en ny single. Pladeselskabet har også hyret mange mennesker, der skulle foregive at være almindelige lyttere, til at ringe til radiostationer for at få lytterønsker opfyldt.

Undersøgelsen afslører, at kendskabet til lovovertrædelserne har været kendt på allerhøjeste plan i organisationerne – både i pladeselskabet og i radioselskaberne.

I et tilfælde har en ansat hos Sonys underselskab, Epic, forsøgt at få airplay til gruppen, Audioslave, med følgende ordlyd til en af radiostationerne i Clear Channel-kæden: ”Hvad skal jeg gøre for at få Audioslave spillet på WKSS denne uge?!!? Hvad du end drømmer om, kan jeg få det til at ske fyldest”.

I et andet tilfælde har en utilfreds promoter, der forsøgte at få Celine Dions ”I Drove All Night”, spillet på bedre tidspunkter, truet med at aflyse en rejse til Dions Las Vegas show. Den utilfredse promoter skrev følgende:

”OK, HER ER DET SORT PÅ HVIDT OG DET ER SERIØST: HVIS EN RADIOSTATION FÅR FLYREJSER TIL ET CELINE (Dion. red) SHOW I LAS VEGAS I TILGIFT OG DE SPILLER SANGEN OM NATTEN FÅR DE IKKE FLYREJSEN. RET DENNE NAT-ROTATION OMGÅENDE”.

Et andet eksempel er en diskussion mellem en radiomedarbejder i Buffalo og en promotionchef hos Epic, der dokumenterer forhandlinger i pris for to ugers aiplay for musiknavnet Franz Ferdinand. Epic og Buffalo-stationen aftalte en pris på 5.000 dollars, dokumenterer Spitzer.

I en af de mange e-mails som Spitzer offentliggjorde mandag, hedder det fra en stationschef til en Sony BMG-chef om bestikkelsen: ”Jeg er en luder denne uge. Hvad kan jeg sige?”

Fremover har Sony BMG fortsat lov til at give gaver til stationers lyttere og ansatte, men værdien af gaverne må fremover ikke overstige 150 dollars pr. person. Sony BMGs kunstnere må fremover også gerne optræde ved radio-sponserede events. En praksis, der dog efterfølgende har mødt stor kritik.


I Danmark er det ikke unormalt, at pladeselskaberne uddeler tøj, CD'er, koncertbilletter, arrangerer koncert-showcases og VIP-arrangementer med mere til radiobranchens medarbejdere. Til gengæld er det ikke radionyt.coms redaktion bekendt, at pladeselskaberne, til gengæld for gaverne, forlanger airplays.


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -