DR, TV2 og den kommercielle radio- og tv-branche er gået sammen om et usædvanligt initiativ, der skal bane vej for en ændring af beregningsmodellen for radio- og tv-stationernes vederlag og afgifter til musikerne og musikindustrien.
Den 1. august tiltræder cand. polit. Thomas Dyekjær en nyoprettet stilling som konsulent for radio- og tv-stationerne, oplyser DR. Dyekjærs opgave bliver at koordinere de forskellige stationers forhandlinger med ophavsrets-organisationerne - først og fremmest repræsenteret ved organisationerne KODA og Gramex.
"Branchen har sammen foretaget en undersøgelse, der viser, at musikafgifterne gennem de seneste år er steget langt mere end forbruget af radio og tv. Hvis den udvikling fortsætter i en fremtid, hvor endnu flere stationer skal dele det samlede medieforbrug, smuldrer det økonomiske grundlag for at drive radio og tv, og det vil skade både mediebranchen og musiklivet", siger DRs radiodirektør Leif Lønsmann, som sammen med formanden for de kommercielle radio- og tv-stationer, Bent Helvang, har taget initiativ til samarbejdet.
"Hvis man ønsker vækst og konkurrence på radiomarkedet, er det nødvendigt at gentænke og revidere selve måden, hvorpå musikafgifter beregnes. Det giver ingen mening, at øget konkurrence fører til mangedobling af radiostationernes musikafgifter, hvis ikke den samlede lytning - og dermed forbruget - stiger," siger Leif Lønsmann, der understreger, at formålet ikke er at frarøve komponister, kunstnere, musikere og pladebranche deres indtægter.
"Kunstnerne skal fortsat honoreres, når deres værker bruges. Men beløbene må afspejle det egentlige forbrug og ikke antallet af kanaler. Det ville svare til, at forbrugerne også skulle betale for de varer, de ikke køber," siger Leif Lønsmann. Thomas Dyekjær kommer fra et job som centerleder i COPY-DAN.
|