Når fem landsdækkende DAB-kanaler udbydes til august vil det være småt med den kommercielle interesse. Holdningen er at "DAB vil forblive en parentes". Der er ikke lyttere nok og det kommer der næppe. Det vurderer centrale branchefolk overfor Jyllands-Posten.
"Jeg tror ikke, at man skal forvente, at der bliver stuvende fuldt i auktionslokalet," vurderer Eric Hansen, adm. direktør for SBS Radio.
"Som kommerciel udbyder er vores problem, at det kræver utroligt mange nye modtagere i hjemmene, før det er kommercielt interessant. Man siger, at der er omkring 19 mio. radioapparater i Danmark og under 500.000 DAB-apparater," siger Erik Hansen.
Han konstaterer, at det er næsten umuligt at få øje på, hvordan det skulle kunne lade sig gøre at få en sund forretning ud af det.
Det er ikke kun de få DAB-modtagere der findes, men i høj grad også de relativt store investeringer og høje driftsomkostninger, der afskrækker de kommercielle spillere.
Hos Radio100FM, er begejstringen også til at overse: "Man er gået i gang med et DAB-udbud, som ingen kommerciel aktør er interesseret i," vurderer adm. direktør Jim Receveur,overfor Jyllands-Posten.
Han siger dog, at DAB bliver rigtigt interessant, hvis man bygger sit brand på FM - også fører det videre på DAB.
Konklusionen er, at den kommercielle del af radiobranchen vurderer, at DAB vil forblive en parentes, hvis det ikke kædes sammen med en replanlægning af FM-båndet, som de store kommercielle aktører har efterlyst i mange år og som vil skabe mere plads til landsækkende kommerciel radio på FM. |