Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Mindre levende radio på P3 og P4 i aftentimerne
Onsdag 17. januar 2007
Af Stig Hartvig Nielsen
 
RETTET: Fra årsskiftet er DR i større udstrækning begyndt at sende forproducerede programmer på P3 og P4 i aften- og nattetimerne. Ofte er der ikke levende radio fra 18-19 tiden om aftenen til kl. 6 om morgenen. Her er det i stedet en computer, der sender ’voice-tracket’ radio.
Efterhånden som antallet af frivillige medarbejdere på lokalradioerne svandt ind og stationerne blev mere og mere professionelle arbejdspladser, kom der færre og færre værter på i ydertimerne. Studieværterne begyndte i stedet – inden for normal arbejdstid – at forproducere udsendelserne til aften- og nattetimerne. På den måde kunne der spares både løn for forskudt arbejdstid og det gik meget hurtigere: f.eks. kan et aftenprogram på 4 timer produceres på mindre end én time.

Det hedder voice-tracking i fagsproget. Det indebærer, at en radiovært sidder og forproducerer et radioprogram ved blot at indtale de forbindende speaks mellem de forskellige stykker musik, der skal spilles i programmet. Værten behøver ikke lytte til musikken, eller til hvad der ellers måtte være af indslag i programmet. Derefter programmerer han eller hun blot speaks, musik og indslag i en computer. Det tager dermed kun en brøkdel af den tid, det ellers ville have taget at sende udsendelsen direkte.

Værten i en voice-tracket radioudsendelse kan ikke have en direkte interaktion med lytterne, da han eller hun ikke er til stede under udsendelsen. Mange i radiobranchen mener også, at en studievært – når der voice-trackes - ikke kan være lige så kreativ og veloplagt som i en direkte udsendelse. ”Hjertet er ikke med på samme måde; det virker mekanisk – og er uden flow”, som en kilde i branchen siger til radionyt.com og tilføjer, at man skal være ”meget dygtig for at få et brugbart produkt ud af det”.

Siden nytår sender P3 voice-tracket radio stort set hver aften mellem kl. 19 og 05.45 iflg. radionyt.coms oplysninger. Ligeledes er P4 fra årsskiftet overgået til – ligeledes næsten hver aften – at sende voice-tracket radio mellem kl. 18 og 06. Den fælles P3/P4 natradio er for længst overgået til voice-track.

Det har i de sidste par uger givet en række ufrivillige ”morsomme” episoder på både P3 og P4. F.eks. var en udgave af ’Eldorado’ med Jørgen de Mylius en lørdag aften for lang – med det resultat, at der blev fadet ned i en speak op til Radioavisen kl. 19. Lige efter Radioavisen fortsatte Mylius’ program så nogle sekunder, inden det blev stoppet. Og så kom P4 Aften ellers i gang. Episoden blev naturligvis ikke omtalt eller undskyldt af værten på P4 Aften. Hans program var jo forproduceret. Ligeledes var der tidligere denne uge på P3 kl. 20 ingen Radioavis. Der var kun tre minutters dead air. Det blev heller ikke omtalt, da P3’s aftenprogram også var forproduceret.

Fra officielt hold er DR ikke meget for at tale om voice-tracking. Programchef for DR Radio, Ole Mølgaard siger til radionyt.com: ”Produktionsformen er et rent internt anliggende. Offentligheden må vurdere DR på hvad der sendes, ikke hvordan det tilrettelægges”.

Da P4-chef Ole Damgaard ved årsskiftet i en udsendelse på P4 blev spurgt om, hvordan P4 Aften ville blive i 2007, sagde han, at den ”stort set vil lyde som den plejer”. Direkte adspurgt af værten om ”den her hyggelige P4 Aften vi har i dag med, man ringer ind og fortæller lidt om, hvad man laver og så ønsker et stykke musik – ka’ det også fortsætte?” blev Ole Damgaard mere usikker i mælet, og måtte indrømme, at ”vi har nogle problemer med det dér med at have den umiddelbarhed, som vi ser i øjeblikket og derfor kommer vi nok ind på nogle andre former for mailønsker”.

I flere af de forproducerede P4 Aften-programmer har studieværten tilsyneladende selv opfundet, hvad der tydeligt lyder som fiktive pladeønsker fra fiktive lyttere. Flere gange har alle plade-ønskerne en hel aften alene været fra personer med helt almindelige sen-navne fra store byer. Radionyt.com spurgte Ole Mølgaard om det ikke er lidt pinligt, at DR nu selv er nød til at opfinde sine pladeønsker fra fiktive lyttere, fordi programmet er forproduceret og der af gode grunde ikke er nogen lytterkontakt.

Ole Mølgaard svarer, at DR – på intet tidspunkt – har brugt fiktive lytterønsker.

Ole Mølgaard siger videre, at P4 aften i år vil være en blanding af direkte og forproduceret. ”Og det "skjuler" vi ikke for lytterne, men vi pointerer det heller ikke. Det ville være dybt uprofessionelt. Og har i øvrigt ingen relevans for modtagerne. Det er i al venlighed, kun afsendere og enkelte radionørder der interesserer sig for produktionsmetoderne.”

Problemet er blot – som en anonym kilde i DR siger til radionyt.com – at det erfaringsmæssigt ALTID går galt, når man foregiver at være direkte – men ikke er det. Han mener, at DÉT er hamrende uprofessionelt.

Nu er aftenværten på P4 så gået over til at bede lytterne om pladeønsker – i forvejen – til udsendelserne de kommende dage.

”Men er voice-tracket radio god eller dårlig radio”, spørger radionyt.com videre, ” – og er det i grunden ikke dårlig betjening af lytterne, når der på P4 – Danmarks mest aflyttede radiokanal – ikke er et levende menneske bag mikrofonen hver dag mellem kl. 18 og 06? Og heller ikke på P3 mellem 19 og 05.45?”

Ole Mølgaard starter med at sige, at ”P3 i hele januar har sendt direkte frem til 22.00 med lytterønsker og SMS-dialog med lytterne. Dermed er det ikke rigtigt opfattet, at der ikke sendes direkte på P3 om aftenen”.

Ole Mølgaard fortsætter: ”Når det er sagt, så har P3 i en periode omkring nytår med meget uddannelse i forbindelse med flytning til DR Byen og konceptudvikling til det nye år, brugt forproduktion i weekenden og om aftenen i begrænset omfang. I sendeplanen for 2007, som løbende træder i kraft i januar, sender P3 direkte fra 05.45 til 22.00 I weekenden opgraderes der bl.a. med en ny direkte udsendelse lørdag 12-16.”

”Mht voice-tracking eller ej, så bør valget altid bero på en konkret vurdering”, fastslår Ole Mølgaard og fortsætter: ”En udsendelse bør altid benytte den produktionsform, der bedst tjener dens formål og koncept - på den mest økonomiske måde, så DR kan sende mest mulig god og forskellig radio til danskerne. Derfor kan man ikke pr. automatik sige, at det er udtryk for dårligere kvalitet at en udsendelse er forproduceret. Det kommer an på udsendelsens koncept”.

”Det er logik, at en direkte montage ikke giver mening. Men her snakker vi om helt almindelige DJ-programmer f.eks. aften/nat/tidlig morgen, hvor programmet er forproduceret og værten f.eks. ikke kan vide om hele Danmark er ved at blive væltet af en orkan og hvor værten derfor sidder og sludrer om alt muligt andet end, hvad der optager lytterne”, spørger radionyt.com videre.

Ole Mølgaard svarer: ”I forlængelse heraf så er den produktionsform, der bedst tjener formål og koncept på den mest økonomiske måde, i forhold til P4-aften, en blanding af direkte og forproducerede programmer. Her vejer det således tungere at vi gerne vil have en fast vært ugen igennem og vi ræsonnerer derfor gerne på krav om det direkte, idet man jo også skal respektere at værten skal have et privatliv udenfor DR. Derfor vil P4 aften i år være en blanding af direkte og forproduceret”.

En journalist i DR får en grundløn på 23.900 kr. + et personligt tillæg på i gennemsnit 10.400 kr. – altså i alt 34.300 kr. om måneden Skulle arbejdstiden være i aftentimerne frem til kl. 24 vil det udløse et tillæg på næsten 7.000 kr. Den månedlige hyre for en fastansat studievært vil dermed være over 41.000 kr. Radionyt.com spørger derfor Ole Mølgaard, om han ikke mener, at man kan byde en DR-medarbejder – for en sådan løn - at skulle arbejde mandag-fredag i aftentimerne - frem til kl. 24.

Det har Ole Mølgaard dog ingen kommentarer til.

Ole Mølgaard får det sidste ord: ”Radio produceres ligesom tv både direkte og forproduceret - alt efter emnet, formen, situationen og med en skelen til, hvad der er teknisk, økonomisk og arbejdstilrettelæggelsesmæssigt fornuftigt. Produktionsformen er et rent internt anliggende. Offentligheden må vurdere DR på hvad der sendes, ikke hvordan det tilrettelægges. På samme måde som avisartikler (og hjemmesider) må vurderes på deres indhold og ikke deres arbejdsgange...

DR er en døgnbemandet virksomhed ’som aldrig sover’. Derfor er det utænkeligt at store begivenheder ikke vil blive dækket”.

- - -

[RETTET VERSION: I den oprindelige udgave af ovenstående artikel fremstod det som om Ole Mølgaard indirekte bekræftede, at der blev anvendt fiktive pladeønsker i P4 Aften. Det er forkert. Ole Mølgaard svarede ikke på spørgsmålet. Det bragte ’svar’ var et svar på et andet spørgsmål. Efterfølgende har Ole Mølgaard meddelt, at DR på intet tidspunkt har brugt fiktive pladeønsker. Dette er indføjet i artiklen. Radionyt.com beklager fejlen.]


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -