Danmarks første landsdækkende kommercielle radio - Sky Radio P5 - der har officiel start den 15. november satser på at få én mio. ugentlige lyttere og en share (markedsandel) på 7.5 pct. Det oplyser adm. dir. Kasper Kruger til Jyllands-Posten. I dag har Sky med dets lokale stationer en beskeden share på 2.7 pct. og kun en halv mio. ugentlige lyttere.
Til sammenligning har f.eks. DR P4 et ugentligt lyttertal på 2.5 mio. og P3 har 2 mio. ugentlige lytere.
Kigger man på hvordan den samlede radiolytning fordeler sig, så står DR P4 for knap 39 pct. af den samlede radiolytning, mens DR P3 ligger pænt over20 pct.
Sky Radios ambition går altså på at nå en share (markedsandel) på 7.5 pct.
Kasper Krüger siger til Jyllands-Posten, at man skal ud og tage lyttere fra de andre kanaler for at nå målet. "Vi regner med at tage lyttere fra P3, P4, The Voice og de jyske lokalradioer. Dét skal ske med en bedre programflade og markedsføring", siger Krüger.
"Det er lige nu meget vigtigt for os, at annoncørerne minimum får de lyttertal, som vi lover dem, når vi sælger annoncer", siger Krüger.
Sky Radio har prissat reklamespots til gennemsnitlig 1.800 kr. for 30 sekunders reklamespot. Det svarer til en bruttopris på 1.250 kr. pr. GRP, og iflg.Krüger lægger man sig dermed 20 pct. under den ledende markedspris på radioområdet. |