The Advertising Standards Authority (ASA), der er Storbritanniens kontrolmyndighed for reklamer, har nedlagt forbud mod en reklamekampagne for DAB. Kampagnen er iflg. ASA vildledende, fordi det påstås, at der aldrig forekommer afbrydelser i digitale radiosignaler.
En reklamekampagne der promoverede alle DAB's herligheder og fremhævede, at der på den digitale radio aldrig kom afbrydelser af signalet - i modsætning til på den analoge radio - er blevet stoppet af ASA, skriver The Guardian. Simpelthen fordi budskabet var og er forkert.
Kampagnen er blevet lavet af the Digital Radio Development Bureau (DRDB), og indeholdt en speaker, der flere gange blev afbrudt af forstyrrelser. Og så blev det sagt, at forstyrrelser var noget, der var aktuelt, når man lyttede til "konventionel analog" radio.
"Men med DAB radio kan man nu nyde en sprød, klar digital lyd," fortsatte reklamen.
Men det er vildledende, fastslår ASA. Når signalstyrken på et digitalt radiosignal er lav, så vil også et digitalt radiosignal blive afbrudt.
DRDB har på sin side søgt at godtgøre, at kampagnen ikke påstod, at DAB vil kunne modtages overalt, men at kampagnen påpegede de specifikke forstyrrelsesforhold, der kan påvirke analog radio.
DRDB's pointe var, at der på et digitalt radiosignal - indenfor dækningsområdet - ikke er problemer med baggrundsstøj, elektrisk støj og forstyrrelser i det hele taget, som det er tilfældet med analog radio. Digital radio er med andre ord fri for det knas og den knitren, som kendes fra FM og AM.
ASA medgik, at der ikke er knas og knitren på DAB, men fastslog, at hvis man lytter DAB, mens man bevæger sig fra sted til sted - fx i en storby med høje betonbygninger, så vil lyden kunne forsvinde fra tid til anden. Og dermed er det ikke sandt, at lytterne aldrig vil kunne opleve afbrydelser i det digitale radiosignal, som påstået i reklamen.
|