Sky Radio omsætter nu for omkring en milliard kroner i Holland og der er ikke længere vækstmuligheder her. Derfor søger den Rubert Murdoch ejede radiostation andre græsgange, og blikket er i første omgang vendt mod et af de mindst udviklede radiolande i Europa, nemlig Danmark. Her satser Sky Radio på at vinde auktionen om FM5, der vil gå til højstbydende.
Mediemagnaten Rubert Murdoch og hans News Corporation, der med samlede aktiver på 320 milliarder kroner og en årlig omsætning på næsten 120 milliarder kroner er en af verdens største medievirksomheder, træder nu ind på det danske radiomarked, skriver dagbladet Børsen i dag. News Corporation ejer 71 % af Sky Radio i Holland.
Sky Radio i Danmark er allerede en realitet, men indtil videre kun på OnCable (det tidligere "hybridnet") og med prøveudsendelser fra en lille sender i Farum på 95.0 MHz. Men Sky Radios danske direktør, Kasper Kryger (28), siger til Børsen, at Sky byder på den kommende, næsten landsdækkende 5. FM kanal (FM5). Konkurrenterne kan iflg. avisen med god grund godt begynde at skælve.
Får Sky Radio ikke FM5 vil man i stedet øge sin udbredelse ved hjælp af lokale frekvenser rundt om i landet. I første omgang lanceres stationen i Farum officielt inden sommer.
Kasper Kryger afviser overfor Børsen, at Sky har planer om at vinde kampen om FM5 ved at kalkulere med et årelangt underskud. "Kanalen skal være en forretning, så vi vil ikke byde mere, end hvad vi anser for økonomisk og forretningsmæssigt realistisk", pointerer Kryger.
En af grundende til Sky’s store succes i Holland er radioens omfattende brug af musik call-outs. Man ringer til 2.000 tilfældigt udvalgte personer – hver uge – og spørger indgående til hvilke stykker musik de vil høre i radioen, og dermed får stationen en uhyre detaljeret viden om, hvad der præcist skal spilles for at tiltrække og fastholde lytterne. Disse erfaringer fra Holland, der har femdoblet omsætningen på 10 år, vil man også bruge i Danmark. |