Efter at have ligget på en share (markedsandel af al radiolytning) på 6.6-6.9 pct. i de sidste tre måneder, går Radio 100FM frem i april måned til en share på 8 pct. Dertil kommer Radio 100 Soft med stabile 0.8 pct. Dermed er Talpa Radio med en share på 8.8 langt, langt den største kommercielle aktør på det danske radiomarked. TV 2 Radio ligger uændret på 3.7 pct., mens The Voice falder til sit laveste niveau nogen sinde - nemlig 1.6 pct. Hos DR er der samlet lidt tilbagegang - ned fra 69.2 til 68 pct. Det er især P3, der går tilbage, men dog ikke mere end at P3 ligger over niveauet fra januar-februar.
Her er oversigten over share (andel af den samlede radiolytning) i april 2007 iflg. Gallup Radio Index og med april, februar, januar og december 2006 i parentes):
DR P1: 6.3 % (7.0 - 6.7 - 5.4 - 6.1 %) DR P2: 2.1 % (2.0 - 1.7 - 3.3 - 2.5 %) DR P2 Klassisk: 0.9 % (1.7 - 1.1 - 1.5 - 0.7 %) DR P3: 19.4 % (20.9 - 18.1 - 19.3 - 20.9 %) DR P4: 36.0 % (36.1 - 38.1 - 40.0 - 39.3 %) DR Boogie: 0.3 % (0.1 - 0.1 - 0.2 - 0.1 %) DR Rock: 0.1 % (0.1 - 0.1 - 0.1 - 0.2 %) DR X: N/A (0.3 - 0.2 - 0.2 - 0.1 %) DR P4 Hit: 0.3 % (0.7 - 0.6 - 0.3 %) DR P2 Plus: 0.1 % DR total: 68.0 % (69.2 - 67.2 - 70.7 - 70.7 %)
Kommercielle: 28.5 % (28.2 - 30.3 - 26.4 - 27.3 %) Udenlandske stationer: 1.5 % % (1.0 - 1.1 - 1.1 - 0.6 %) Uidentificerede stationer: 2.1 % (1.6 - 1.4 - 1.8 - 1.5 %)
Kommercielle radioselskaber: Talpa Radio total: 8.8 % (7.4 - 7.8 - 7.4 %) TV 2 Radio: 3.7 % (3.7 - 3.5 %) RadioNet: 3.0 % (3.6 - 3.5 - 4.2 - 3.8 %) SBS Radio: 2.8 % (3.0 - 3.6 - 4.1 - 4.2 %) VLR: 0.6 % (0.6 - 1.0 - 0.6 %) Energy/NRJ: 0.4 % (0.6 - 0.3 - 0.6 - 1.0 %)
Kommercielle stationer: Radio 100FM: 8.0 % (6.6 - 6.9 - 6.8 - 8.2 %) TV 2 Radio: 3.7 % (3.7 - 3.5 %) The Voice (total): 1.6 % (2.0 - 2.5 - 2.6 - 3.1 %) RadioNet Guld FM** (total): 1.5 % (2.3 - 2.1 - 2.9 - 1.8 %) RadioNet Hit FM* (total): 1.5 % (1.3 - 1.7 - 1.3 - 1.9 %) Radio 2: 1.2 % (1.1 - 1.1 - 1.5 - 1.2 %) Radio 100 Soft: 0.8 % (0.8 - 0.8 - 0.6 %) VLR*** (total): 0.6 % (0.6 - 1.0 - 0.6 %) Energy/NRJ: 0.4 % (0.6 - 0.3 - 0.6 - 1.0 %)
De største salgsselskaber: ddr: 17.7 % (17.4 - 18.4 - 19.1 - 18.2 %) SBS Radio Plus: 4.0 % (3.8 - 4.9 - 5.0 - 5.3 %) TV 2 Radio: 3.7 % (3.7 - 3.5 %)
* = Hit FM (Aalborg mv), Radio Viborg Hit FM, Midtjylland Hit FM og Holstebro Hit FM ** = Guld FM (Aalborg, Nordvestjylland mv), Viborg Guld FM, Midtjylland Guld FM, Holstebro Guld FM og Ringkøbing Guld FM. *** = VLR Vejle, VLR Fredericia og VLR Kolding.
Gallups Radio Index for april måned er baseret på 1.823 personer, der hver har udfyldt en radiodagbog i en uge indenfor perioden 25. marts til 30. april. Alle danskere lytter i gennemsnit til radio knap 3 timer i løbet af en dag. |