Mens de lokale radiostationer i Danmark må betale op mod halvdelen af omsætningen til KODA og Gramex for at spille musik i radioen, så er det helt anderledes i Storbritannien og Nordirland. Her betales der kun 5 % af omsætningen op ca. 5.5 mio. kr. og lidt mere for den omsætning der ligger over 5.5 mio. kr. De kommercielle lokalradioers brancheorganisation CRCA har netop i god forståelse med modparten og uden indblanding af andre myndigheder indgået en ny aftale med det britiske svar på Gramex, PPL, der fastholder den moderate afgift.
Kommercielle radiostationer i Storbritannien og Nordirland (UK) betaler ikke som i Danmark afhængigt af befolkningsunderlag og antal musikminutter. I stedet betales der en procentdel af det man kalder "Net Broadcast Revenue" (NBR) – og det defineres som 85 % af bruttoindtægterne før rabatter, bureauprovision osv. Værdien af sponsorater og barder-aftaler skal også medregnes. Til gengæld kan der efter nærmere regler fratrækkes dokumenterede udgifter i forbindelse med sponsorerede Outside Broadcast transmissioner.
Der betales derefter flg. afgifter til Performing Right Society (PRS), der svarer til KODA i Danmark og til Phonographic Performance Limited (PPL), der svarer til Gramex i Danmark:
- Årlig NBR omsætning op til 5.5 mio. kr.: 3 % til PRS – 2 % til PPL – i alt 5 %
- Årlig NBR omsætning mellem 5.5 – 11.2 mio. kr.: 4 % til PRS – 3 % til PPL – i alt 7 %
- Årlig NBR omsætning over 11.2 mio. kr.: 5,25 % til PRS – 5 % til PPL – i alt 10,25 %
En lokal, kommerciel radiostation i UK med årlig reklameindtægter på 5 mio. kr. brutto, skal altså kun betale 5 % af 4.25 mio. kr. = musikvederlag på i alt 212.500 kr., eller 17.700 kr. månedligt.
En større lokal, kommerciel radio i UK med årlige reklameindtægter på 15 mio. kr. brutto, kommer til at betale omkring 902.000 kr., eller godt 75.000 kr. månedligt.
Langt de fleste af medlemmerne i brancheorganisationen CRCA betaler kun de omtalte 5 %, oplyser Alison Winter fra CRCA til radionyt.com. Op mod 95 % af de britiske og nordirske kommercielle lokalradioer er organiserede i CRCA, Commercial Radio Companies Association. |