|
På trods af øget konkurrence – fremgang i Københavns Radios markedsandel
Onsdag 4. februar 2004
Af Stig Hartvig Nielsen |
|
Selv om konkurrencen er blevet skærpet, kan P4/Københavns Radio i 4. kvartal 2004 notere en pæn stigning i kanalens lytning. Hele 38 pct. af al radiolytning foregår i HT-området på P4/Københavns Radio, og det er en fremgang fra 33.4 pct. i 3. kvartal. Kigger man isoleret på december måned fastholder den regionale DR kanal også her 38 pct., mens P3 må afgive noget lytning til de nye kommercielle aktører.
Radionyt.com har hos Gallup fået foretaget en særkørsel, der viser hvordan styrkeforholdet er mellem de forskellige radiostationer i det storkøbenhavnske område. Resultatet skal denne gang dog tages med ekstra forbehold, idet der i løbet af 4. kvartal er sket ændrede forhold på markedet i og med opstarten af Radio 100FM og i og med Sky Radios igangsætning af en ny landsdækkende kanal.
Her er den samlede oversigt over shares (markedsandele af al radiolytning) i HT-området i 4. kvartal 2003 iflg. en særkørsel fra Gallup Radio Index til radionyt.com. Tallene i parentes er fra 3. kvartal 2003.
DR P4/Københavns Radio: 38.0 % (33.4 %) DR P3: 23.0 % (24.3 %) DR P1: 7.8 % (7.9 %) The Voice: 5.5 % (5.7 %) Sky Radio: 4.0 % (5.6 %) Radio 2: 3.1 % (3.0 %) DR P2: 3.0 % (3.2 %) Pop FM: 2.5 % (3.9 %) DR P4/Regionalen: 1.7 % (0.9 %) NRJ: 1.4 % (2.4 %) Radio Køge: 1.0 % (0.7 %) DR Klassisk: 1.0 % (1.4 %) Radio Mega: 0.5 % (0.7 %) Yes2Day: 0.5 % (-) Nyhedsradioen 24/7: 0.3 % (0.5 %) Lugna Melodier 89.2: 0.2 % (-) Jazz Gold: 0.2 % (0.1 %)
DR total: 74.6 % (70.8 %) Kommercielle: 22.1 % (26.2 %)
SBS Radio 11.6 % (10.2 %) Sky Radio: 4.0 % (5.6 %)
For december måned ser markedsandelene således ud i HT-området:
DR P4/Københavns Radio: 38 % DR P3: 19 % DR P1: 8 % Radio 100FM: 7 % The Voice: 7 % Sky Radio: 5 % Radio 2: 3 % DR P2: 3 % Pop FM: 2 % DR Klassisk: 1 %
DR total: 68 % Kommercielle: 30 %
SBS Radio: 13 %
|
|
Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version |
|
|
|