I begyndelsen af januar lød det fra Norge, at der kun var solgt 27.000 DAB-radioer i Norge i 2006. Det var tilsyneladende blot en prognose. Og den var skudt helt ved siden af. Nu skriver Kampanje nemlig, at der blev solgt 55.000 DAB-radioer i 2006. Dermed er der tale om en fremgang i forhold til 2005, hvor der blev solgt 51.000 DAB-radioer i Norge.
Salgstallet på 55.000 er baseret på indrapporteringer fra mere end 25 importører og distributører - og inkluderer 10.000 apparater indkøbt af IDÉ House Brands på vegne af DnBNOR som gave til de ansatte.
Hi-Fi Klubben er givetvis den forhandler, der har haft den største stigning i DAB-salget. Her er der solgt 50 pct. flere DAB-radioer i 2006 end i 2005.
Informationschef Erik Andersen i Stiftelsen Elektronikkbransjen er godt tilfreds med et salgstal på 55.000, der er næsten det dobbelte af de 30.000 man forsigtigt havde budgeteret med: "Salgstallene viser at interessen for DAB digitalradio stiger. Vi ser det som naturligt at radio - på samme måde som fjernsyn, data, internet og multimedia bruger digital teknologi. Det gveir både en kvalitetsøgning og mange nye muligheder for forbrugerne. Myndighederne har valgt DAB som grundstandard for digital radio i Norge, og vi forholder os til det". |