Helt nye tendenser for kommerciel radio slår nu igennem, efter et halvt år med Sky Radio og 100FM på markedet.
Godt et halvt år efter premieren på landsdækkende kommerciel radio i Danmark med Sky Radio, 100 FM og SBS-netværket som de altdominerende aktører i liberaliseringen, tegner der sig nu nogle helt nye tendenser for danskernes lytning og dermed annoncemarkedet, skriver Berlingske Tidende.
Ifølge mediabureauet Mediaedge:cia er det helt slut med gyldne tommelfingerregler og hurtige beslutninger - blandt andet fordi det veksler fra måned til måned, hvor meget danskerne lytter, og hvem de lytter til. I stedet skal annoncørerne derfor forholde sig meget mere nuanceret til, hvilke radiostationer, de benytter i deres markedsføring, vurderer mediabureuaet, der har gjort status på lytterudviklingen fra december sidste år og frem til nu med udgangspunkt i tal fra Gallup Radio Indeks.
- Efter et halvt år er markedet nu stabiliseret så meget, at vi kan begynde at se nogle klare mønstre. Og her er hovedtendensen et meget mere varieret annoncemarked, hvor man må forholde sig mere nuanceret til, hvilken kanal man skal anvende til sine markedsføringsaktiviteter, siger Kim Angel, udviklingsdirektør i Mediaedge:cia. |