Selv om konkurrencen er hård blandt de kommercielle stationer i Odense, så er det DR der kan notere fremgang i radiolytningen i 1. kvartal 2003 iflg. Gallup. Hele 68.5 pct. af al radiolytning i Odense og omegn sker nu på DRs kanaler, hvilket er en pæn fremgang i forhold til 4. kvartal 2002, hvor markedsandelen var på 64.3 pct. Samtidigt er de tre kommercielle stationer: The Voice, Radio 3 og Radio 2 nu næsten lige store. Det skyldes en pæn fremgang for Radio 2 og en stor tilbagegang for Pop FM.
DR P4 og dermed Radio Fyn klarede sig ikke så godt i 4. kvartal 2002. Her var den regionale kanals andel af den samlede radiolytning i Odense og oplandskommuner kun 32 pct. Iflg. en kørsel fra Gallup for radionyt.com er markedsandelen nu oppe på 40 pct.
Mens P4 går frem, så er der til gengæld tilbagegang for både P3 og P1. The Voice er igen den største kommercielle radiostation i Odense-området. 9 pct. af al radiolytning sker på denne ungdommelige kanal, mens Radio 3 ligger uændret på 8 pct. Lige i hælene kommer Radio 2, der går frem fra 4 pct. i sidste kvartal til nu 7 pct.
Dermed har de tre store – The Voice, Radio 3 og Radio 2 – distanceret sig fra den 4. betydende kommercielle station i Odense, nemlig Pop FM. Lyttetiden på Pop FM er mere end halveret, idet Pop FM nu kun opnår en share (markedsandel) på beskedne 2 pct. i Odense-området og det skal sammenlignes med 5 pct. i 4. kvartal 2002. Lægger man tallene sammen for de kommercielle aktører på markedet, er det fortsat SBS, der er markedsledende med 10.9 pct. – om end det er noget dårligere end i sidste kvartal. Radio 3, der er 50 pct. ejet af Fyens Stiftstidende ligger nogenlunde uændret på 8 pct, mens Clear Channel Radio går pænt frem fra 3.7 til 6.7 pct.
Her er den samlede oversigt over shares (markedsandele af al radiolytning) i Odense og tilgrænsende kommuner i 1. kvartal 2003 iflg. en særkørsel fra Gallup Radio Index til radionyt.com. Tallene i parentes er fra 4. kvartal 2002.
DR P4/Radio Fyn: 40 % (32 %) DR P3 21 % (26 %) The Voice: 9 % (8 %) Radio 3: 8 % (8 %) Radio 2: 7 % (4 %) DR P1: 5 % (3 %) Pop FM: 2 % (5 %) DR P2: 1 % (1 %) DR Klassisk: 1 % (1 %) Sky Radio: 1 % (1 %)
DR total: 68.5 % (64.3 %) Kommercielle: 27.3 % (27.4 %)
SBS 10.9 % (13.3 %) Radio 3: 8.3 % (7.8 %) Clear Channel: 6.7 % (3.7 %)
|