DR bør i fremtiden operere ud fra en mere snæver opfattelse af, hvad der er public service. Det skal være slut med "hit-på-hit"-udsendelser præsenteret af stand up-komikere. Det mener de private medieaktører, der i nogen grad vejrer morgenluft efter fyringen af DR's generaldirektør, Christian Nissen.
Kasper Krüger siger til Ritzau, at mediebranchen de senere år har været udsat for unfair konkurrence fra DR's side: "De lægger sig simpelthen for tæt op ad os. Når vi har en succes, kopierer de den for licenskroner. De er simpelthen alt for kommercielle i deres indstilling, når man tænker på, at de er et public serviceforetagende".
"Jeg forstår ikke, hvorfor DR skal sende 'Stjerne for en aften', når TV 2 sender 'Scenen er din', og TV3 sender 'Idols'. Derimod finder jeg det rimeligt, at DR f.eks. laver seermagneter som 'Krøniken' og 'Nyhedstimen'. Det er programmer med over en million seere, men også programmer, der er så dyre, at de aldrig ville blive lavet på en kommerciel kanal", siger Krüger videre.
Programchef for Sky Radio, Lasse Rodkjær tilføjer, at DR direkte har kopieret de kommercielle staioners koncepter: "Vores måde at lave radio på er kopieret med DR Soft, mens The Voice er blevet kopieret af DR Boogie. Det er især unfair, fordi de kan gøre det for licenskroner, mens vi må gøre det på baggrund af reklamer, som i sig selv kan have en skræmmende effekt på lytterne".
Det er velkendt, at flertallet i den nuværende bestyrelse for DR - i en vis udstrækning - er enig med den kritik, der fremføres fra de kommercielle aktører. Derfor er der også i branchen håb om, at diskussionen af DRs virke vil blusse op. |