Kort tid inden TV 2 Radio rammer det danske radiomarked har Radio 100FM og Det Danske Radiobureau (ddr) valgt at sætte priserne for radioreklamer op. GRP-prisen hæves med 100 kr. for ddr og 200 kr. for Radio 100FM. Som noget nyt introducerer ddr nu også TRP-priser.
GRP-prisen for et 30 sekunders reklamespot på Radio 100FM hæves nu fra 1.550 til 1.750 kr. Samtidigt hæves prisen for hele ddr-samarbejdet kun med 100 kr. til 1.650 kr.
Dermed er der ikke lagt op til priskrig med TV 2 Radio eller SBS. Tværtimod. Commercial manager på ddr Karsten Lange siger til radionyt.com, at ddr som markedsleder med 70 pct. af al kommerciel radiolytning, på ingen måde vil prøve, at presse priserne ned. Men når der kommer en prisforskel på Radio 100FM alene og ddr samlet, så hænger det sammen med, at ddr ønsker at gøre det mere atraktivt at køre landsdækkende reklame.
Når man indfører en TRP-pris er det iflg. Lange fordi man vil gøre det nemmere for kunderne at planlægge radio. Kunderne får med en TRP-pris præcis den ønksede eksponering i den ønskede målgruppe.
Stationerne i ddr-samarbejdet, der udover Radio 100FM bl.a. tæller ANR-stationerne, Radio ABC-gruppens stationer, Skala FM, Radio Horsens, SLR, og Radio Sydhavsøerne, har 70 pct. af al kommerciel radiolytning i Danmark. Selv om TV 2 Radio skulle opnå deres mål med inden udgangen af i år, at få en markedsandel på 35 pct. (i målgruppen 21-50 år), så vil ddr fortsat være markedsleder. |