|
USA: Public service radio vinder lyttere
Onsdag 25. marts 2009
Af Stig Hartvig Nielsen |
|
USA er traditionelt næsten helt domineret af kommerciel radio, men den nationale public service kanal - National Public Radio (NPR) - kunne i 2008 notere en pæn fremgang i lyttertallet. Det sker samtidigt med at en række andre nyhedsmedier (ikke mindst dagblade og magasinmarkedet) er i tilbagegang. Samtidigt kæmper NPR dog med dårlig økonimi.
Lyttertallene til NPR's daglige nyhedsudsendelser - først og fremmest 'Morning Edition' og 'All Things Considerer' slog ny rekord i 2008 - samtidigt med at der var en generel tilbagegang i lyttertallene hos de kommercielle nyhedsradioer. Det ugentlige lyttertal på NPR's nyhedsudsendelser nåede i 2008 i alt 20.9 millioner, hvilket er en stigning på 9 pct. i forhold til 2007. Det skriver The Washington Post.
Der var også fremgang for de andre programmer på NPR. Fremgangen var på 8.7 pct.
Den positive udvikling for NPR gæler ikke kun 2008. Helt siden år 2000 har NPR været inde i en god udvikling. Iflg. Arbitron er NPR's lyttertal steget med 47 pct. siden år 2000.
Selv om det går fremad med lyttertilslutningen, så kniber det med økonomien. I december måtte NPR således afskedige 7 pct. af nyhedsstaben, og man nedlagde to daglige nyhedsmagasier 'Day to Day' og 'News & Notes'. Der er også sket nedskæringer i lønninger og pensionsindbetalinger, og flere nedskæringer og besparelser må imødeses. |
|
Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version |
|
|
|