Ganske passende var det studie 7 i Radiohuset på Rosenørns Alle, der dannede rammer for workshoppen ’Reklameinstruktion’. Når dette studies rammer virkede så passende er det fordi studiet er DRs ’hørespils-studie’. Her afholdte Martin Riel fra Serious Radio Business en workshop under Radio Days 04. Martin Riel fortalte flere gange under denne workshop, at ansvaret for en god eller dårlig reklame i sidste ende ligger hos instruktøren.
Martin Riel, der har været i branchen siden 1985, medbragte mange forskellige bud på gode radioreklamer, men også eksempler på reklamer, som ikke fungerede. Sammen med deltagerne blev reklamerne gennemgået og analyseret - og der kom bud på hvordan instruktøren kunne have lavet spottet anderledes.
Martin Riel kom også med brugbare idéer og råd til hvordan de små lokalradioer og produktionsselskaber kunne gøre tingene anderledes.
Et af Riels mange budskaber er, at radioreklamer godt må komme ud over virkeligheden, forstået på den måde, at dialog-reklamerne med skuespillere, der produceres som små drama-stykker, godt må bevæge sig væk fra virkeligheden. Hermed kan humor også let instrueres i de forskellige produktioner.
Martin Riel brugte flere eksempler fra sin egen produktion, blandt andet en Pepsi kampagne, der blev produceret uden manuskript, hvor de indhentede skuespillere fik en kort simpel opgave - som foran mikrofonen blev løst med ren improvisation.
Faktisk er Martin Riel gået mere og mere bort fra at benytte sig af manuskripter, da han mener man kan komme længere med at udvikle idéer i fællesskab. Martin Riel opfordrede instruktører til at ”turde gøre det - og slippe kræfterne løs”, hvorved kreativiteten og gode spots kommer frem.
Læs også: http://www.radionyt.com/artikel/default.asp?id=9044
|