Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


DR har fremgang blandt unge lyttere
Torsdag 26. januar 2006
Af Stig Hartvig Nielsen
 
DR har udsendt en pressemeddelelse om de nye lyttertal fra Gallup - helt uden at omtale DR's rekordhøje markedsandel (share) på næsten 72 pct. I stedet foku- seres på en fremgang i lyttertallene blandt de 12-19 årige og at DR's DAB- og net-kanaler har oplevet en markant tilstrømning af unge lyttere.
I løbet af det seneste år har DR fået væsentligt bedre tag i de 12-19-årige radiolyttere, hedder det i pressemeddelelse fra DR. De seneste lyttertal viser, at 68 procent af alle teenagere bruger DR. For blot et år siden var tallet kun 57 procent.

Ikke overraskende er det især P3, der trækker unge lyttere til DR. Især programmer som ’Monkey Business’ og de to nu nedlagte programmer ’Mig & Morten Resen’ og ’Madvig plus Østergaard’ har/havde stor lyttertække blandt de yngste P3-lyttere.

Lyttertallene fra 4. kvartal 2005 viser også, at de unge har fået øre for DRs DAB- og netkanaler DR Soft, DR Boogieradio og DR Rock. Knap 10 procent af alle teenagere lytter hver uge til en af disse kanaler. Det er en stigning i forhold til året før, hvor kun 7.6 pct. af de 12-19-årige havde fundet frem til DR's DAB- og netkanler.

Det er ikke kun musikken, der tiltrækker de unge lyttere. Også taleradioen P1 har de seneste år vist fremgang blandt de yngre radiolyttere. Da de ældre radiolyttere samtidig er trofaste P1-lyttere betyder det, at kanalen det seneste kvartal har været mere aflyttet end de seneste otte år, og nu er Danmarks tredjestørste radiokanal efter P3 og P4.

DRs radiodirektør Leif Lønsmann glæder sig over, at DR nu har fået bedre fodfæste i den yngre målgruppe. "DR står stadig stærkest blandt de modne og ældre radiolyttere, mens de yngste ofte foretrækker vore kommercielle konkurrenter. For os er det derfor en ekstra spændende udfordring at lave "voksenradio" på en måde, som også tiltrækker de yngre lyttere. At det kan lykkes en kanal som P1 at tiltrække nye lyttere i alle aldersgrupper er lidt af en triumf. De unge er kritiske radiolyttere, som er vokset op med frit valg på alle mediehylder og ubegrænset adgang til musik på nettet eller mp3-afspilleren. De kræver unikke tilbud og vil gerne udfordres og overraskes. Og det er tilsyneladende lykkedes for os," siger han.

Fremgangen blandt de unge lyttere betyder, at der nu er længere mellem de radiolyttere, som slet ikke benytter sig af DR. Andelen af radiolyttere, der helt fravælger DR, er således faldet fra 15 pc. til 13 pct. på et år. Et tal, som radiodirektøren gerne ser falde yderligere:

"For DR er det ikke afgørende, at folk sidder klistret til vores kanaler hele tiden. Monopolet er væk, og det er godt, at folk kan vælge frit. Men DR må ikke forsømme hele grupper eller generationer. Licensen er ikke en pensionsopsparing. De unge skal have valuta for licensen, mens de endnu er unge," sutter radiodirektøren, idet han dog understreger, at der ikke er planer om at sende hiphop og rockmusik ud over alle kanaler.


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -