|
Børsen skaber uklarhed om styrkeforhold
Onsdag 6. august 2003
Af Stig Hartvig Nielsen |
|
Dagbladet Børsen beskæftiger sig i dag med de nye lyttertal fra Gallup, og hæfter sig ved at Sky Radio - målt på den ugentlige lytning - nu med 499.000 lyttere, er den næststørste kommercielle radiostation efter The Voice. Det opgives at Voice har 851.000 ugentlige lyttere; det er dog forkert - The Voice har 659.000 ugentlige lyttere. Og sammenlignes styrkeforholdet mellem de forskellige selskaber i 2. kvartal er Clear Channel fortsat langt foran Sky Radio.
Børsens artikel i dag sammenligner hele SBS radiokoncernens lyttertal med Radio 2 alene og Sky Radio. Det er naturligvis en forkert måde at sammenligne tal på. Her er derfor de korrekte tal, der viser styrkeforholdet - først mellem de forskellige aktører - og dernæst mellem de forskellige radiostationer (uanset om disse måtte have forskellige lokale versioner):
Tallene er de ugentlige lyttertal fra Gallup Radio Index - 2. kvartal 2003:
SBS Radio: 851.000 Clear Channel og salgspartnere: 616.000 Sky Radio: 499.000
The Voice: 659.000 Sky Radio: 499.000 Radio 2: 411.000 Pop FM: 381.000
Sky Radio's share af al radiolytning i Danmark anføres til både 2.6 og 2.7 pct. i artiklen i Børsen. Det rigtige er 2.7 pct. |
|
Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version |
|
|
|