Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Mediebureauer: Ny radio skal være lands- dækkende og skal tage lyttere fra P4
Fredag 16. december 2005
Af Stig Hartvig Nielsen
 
De store mediabureauer drømmer ikke om flere kommercielle regionale radioer, men om at en ny stærk national radiostation vil indtage æteren. Mediacom mener, at en ny landsdækkende kommerciel radio på den 5. kanal først og fremmest skal kunne udfordre DR og adskille sig fra de eksisterende tilbud. Mediacom konstaterer, at der er størst potentiale i at tage lyttere fra P4, der er Danmarks mest aflyttede radio.
På de store mediebureauer beklager man, at annoncemarkedet mistede den nationale radioaktør, da Sky Radio lukkede for en måned siden.

Både Mediaedge:cia og Mediacom ser iflg. MediaWatch frem til, at sendemulighederne snarest udbydes til en ny aktør, der kan indtage positionen som potentiel markedsleder for kommerciel radio i Danmark.

”Det er ikke vor opgave at pege på egnede aktører, men erfaringerne med Sky Radio viser, at landsdækkende kommerciel radio i det nuværende medieklima er en sværere udfordring end forudset,” siger broadcast director Flemming Jensen, mediaedagde:cia.

Mediaedge:cia peger på flg. kvalifikationer, som en ny aktør bør have:

- være del af et mediehus med infrastruktur, andre nationale medier og indholdsproduktion
- turde satse på innovativ programlægning med overraskelser og kant
- have faglige og politiske venner, kontakter og netværk.
- være åben for alliancemuligheder i hele mediebranchen
- have realistiske forventninger og forretningsplan

Mediacom vil heller ikke pege på konkrete aktører som nye radioejere, og konstaterer at der er rigeligt af lyttere at tage af - hos DR og specielt fra P4 - men at opgaven bliver svær.

"Der skal udvikles en programprofil med uforudsigelighed, indhold og stil, som trækker lyttere til i nysgerrighed og søgende efter nye input,” siger direktør for Mediacom, Kenneth Brenøe, til MediaWatch.

Mediacom mener, det var en fejl, at Sky Radio blev underlagt en urealistisk blanding af høje koncessionsafgifter og dyre public service-krav, som ikke matchede markedsbetingelserne.

”Vi har siden konstateret, at der ikke er penge nok i markedet til både tårnhøje koncessionsafgifter, kombineret med store forventninger til selvstændig nyhedsproduktion samt public service krav,” siger Mediacom-direktøren.


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -