"Ideen om at gennemføre en auktion over DAB før en replanlægning af FM er latterlig, og jeg har svært ved at få øje på kommercielle interessenter, der vil møde op på auktionen. Der er simpelthen for mange usikre faktorer." Det siger adm. direktør for Talpa Radio (Radio 100FM) Jim Receveur (billedet) til MediaWatch. Fra TV 2 Radios side er begejstringen også til at overse. Adm. direktør Jens Rohde konstaterer at DAB - set i et større perspektiv - ikke er nogen succes.
Kommercielle aktører inviteres til at engagere sig i DAB ved at byde på en auktion over ledig sendekapacitet til august, men fokus ligger andetsteds, konstaterer MediaWatch.
Talpa har tidligere udtrykt interesse for at byde på ledig DAB-kapacitet, men i dag ved direktør Jim Receveur dog ikke, hvad han skal tro på. Det forekommer ganske enkelt for usikkert, fordi der endnu ikke er taget stilling til en replanlægning af FM-båndet.
På TV 2 Radio arbejder man først og fremmest på at skabe en succes på FM - og på nettet. Jens Rohde afviser dog ikke katagorisk muligheden for at TV 2 Radio vil byde på den ledige DAB-kapacitet.
Hos MTG har direktør Jørgen Madsen ikke nærlæst udbudsmaterialet og har ingen kommentarer.
Mellem 16-17 procent af de danske husstande har i dag en DAB-radio, men rent lyttermæssigt er der ikke tale om et gennembrud. DR's fire populæreste DAB-kanaler, DR Soft, DR Boogie, DR Rock og DR X, havde samlet bare 1.1 procent af radiolytningen i 2006. Det meste af denne lytning skete på DR Soft, der nu er lukket - og som kunne levere en ugentlig nettodækning på 121.000. Dette tal inkluderere dog også netradiolytning. |