Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Kabel-kunder skeptiske overfor betalingsradio
Mandag 17. september 2001
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Det er slut med at stemme om, hvilke radiokanaler man ønsker via kabeltilslutningen. I stedet sidder to personer i TDC i disse dage og arbejder på en plan over hvilke radiostationer, der fremover vil kunne høres via TDC’s kabelnet. Udsigterne for betalingsradioerne Voice, Pop FM, Sky og Radio 2 er ikke gode; hvorfor skulle TDC og dermed TDC’s kunder betale for noget, der alligevel kan modtages gratis i luften?
I juni måned indbød TDC alle interesserede programleverandører til at præsentere deres radiostationer og TDC holdt møder med repræsentanter for de i alt ti forskellige radiostationer. I august måned blev der indledt en egentlig forhandlingsrunde med alle programleverandørerne og i slutningen af september ventes resultatet af puslespillet, der vil vise, hvilke radiostationer TDC’s godt 700.000 tilsluttede husstande vil få leveret de næste to år.

Afgørelsen træffes af TDC Kabel TV’s adm. direktør Niels Breining og programdirektør Ulf Lund – bl.a. på grundlag af en markedsundersøgelse om, hvad brugerne ønsker og ikke mindst en forhandling med programleverandørerne om, hvilken pris TDC skal betale.

”Det er sværere at have med at gøre end tv”, siger Ulf Lund, til radionyt.com og forklarer, at der er det særlige ved radio, at det for de fleste kabeltilsluttede er et sekundært produkt i forhold til tv. TDC’s brugerundersøgelse konkluderer entydigt, at der er mindre interesse for radio gennem kabeltilslutningen end tv. Der er fortsat mange, der end ikke har tilsluttet deres radiomodtager dette kabelstik, men foretrækker at lytte radio via signalerne i luften.

Dermed er det oplagt, at de radiostationer der skal udsendes på kabelnettet, gerne skal tilføje noget til det udbud, som de fleste i forvejen har på deres bilradio, transistorradio osv. ”Der skal være en reel værdi for kunden”, siger Ulf Lund videre. ”Det er svært at forklare kunderne, at de skal betale for et produkt via kabel, der ellers er gratis til rådighed i luften”.

Dermed kan The Voice, Pop FM, Sky Radio og Radio 2 blive ramt. Disse stationer kan af mange mennesker alligevel modtages fra terrestrisk sendere, og det er derfor svært for TDC at forsvare de mange millioner kroner fra forbrugerne, der tilflyder disse radiostationer.

Det ligger fast, at TDC Kabel TV ikke vil gå ud med prisstigninger til kunder nu, bortset fra den almindelige prisudvikling og Ulf Lund vil ikke udelukke, at resultatet meget nemt kan blive, at TDC vil bruge færre midler på radio end det er tilfældet nu.

Resultatet af TDC’s forhandlinger og overvejelser ventes at være klar den 30. september. Det er endnu for tidligt at sætte dato på, hvornår de eventuelt nye radiokanaler vil kunne modtages af kabelkunderne.

---

Baggrund:

Ved den sidste afstemning – i 1999 – var det tanken, at det skulle være en bindende afstemning, men midt under afstemningen blev det fra politisk side bestemt, at den skulle være vejledende. Det fik stor betydning for udbuddet af radiostationer på Tele Danmarks kabelnet.

De ti radiostationer der fik flest stemmer i 1999 var: 1) The Voice, 2) Sky Radio, 3) Pop FM, 4) Radio 2, 5) Radio Uptown, 6) Radio Hits, 7) Love Songs, 8) Power Hit Radio, 9) Nyhedskanalen og 10) Soft FM.

Men det blev ikke disse ti stationer der kom på nettet. Mange af dem eksisterede i øvrigt slet ikke, og var alene opfundet specielt med henblik på at komme på kabelnettet, hvilket ville indbringe mange millioner kroner til bagmændene. Blot en afgift på én krone månedligt for en station på kabelnettet ville betyde en indtægt på 8.4 mio. kr. årligt.

Tele Danmark valgte at pille de fire bedst placerede stationer ud. Man lavede en forhandling med dem og disse fire stationer – The Voice, Sky Radio, Pop FM og Radio 2 – kunne alle glæde sig over at få en pæn pose penge årligt ud af ulejligheden. Tallene er ikke officielle, men så vidt radionyt.com erfarer er der tale om betydelige million-beløb. Nogle over 8 mio. kr. årligt.

En af de meget aktive i forbindelse med Tele Danmarks brugerafstemninger var Otto Reedtz-Thott. Han stod bag fire kanaler: Gold, Nyhedskanalen, Klassisk Program 1 og Love Songs. Gold blev valgt ind allerede ved den bindende brugerafstemning i 1997 – som ”Voice Gold” – og havde derfor en særlig status. Gold fortsatte og Reedtz-Thott modtager så vidt vides et beskedent beløb for denne kanal. Derudover blev TDC enige med Reedtz-Thott om, at Klassisk Program 1 skulle udsendes på kabelnettet, mens Nyhedskanalen og Love Songs ikke skulle udsendes. En strid tidligere på året mellem Reedtz-Thott og TDC om Nyhedskanalen er nu bilagt.


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -