Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Opbremsning i vækst af radioreklamesalg
Tirsdag 24. april 2001
Af Stig Hartvig Nielsen
 
De danske kommercielle radiostationer oplever i øjeblikket en afmatning i omsætningen af radioreklamer. Mens januar og februar var ganske gode mange steder, er billedet vendt i marts og april, hvor der er sket en opbremsning af reklamesalget – nogle steder endog en egentlig tilbagegang – og udsigterne for salget i maj lover ikke for godt.
Den konstante vækst der har været i salget af radioreklamer i Danmark igennem de sidste 3-4 år er på retur. Flere stationer i branchen har kunnet notere at den svigtende omsætning i detailhandlen smitter af.

"Vi havde en god start i januar og februar, men marts og april har ligget væsentligt under det forventede og vi har tabt mere i disse to måneder end vi vandt i årets første måneder", konstaterer direktør for VLR i Vejle, Peter Bruun, til radionyt.com. Han tilføjer at udsigterne for resten af april og maj ikke ser lyse ud, og fastslår, at når det går dårligt for detailhandlen er det klart, at der bliver procentuelt færre kroner for butikkerne til reklamebudgettet.

Direktør for The Voice i Århus, Inge Bak, bekræfter udviklingen. "Vi kan mærke afmatningen i forhold til tidligere år, og i forhold til 1. kvartal 2000 er der i år sket en lille tilbagegang", siger Inge Bak til radionyt.com, og tilføjer at en del kunder simpelthen udskyder beslutningen om, hvor kraftigt de vil reklamere.

Indtil videre har Voice Århus kunnet konstatere den samme tendens i april måned, men Inge Bak håber dog at billedet vender i løbet af maj og juni.

Radio Victors salgschef Helene Hartvig Nielsen oplyser, at 1. kvartal 2001 i Esbjerg både blev lavere end forventet og at den samlede omsætning var lavere end samme periode sidste år. Hun er dog optimistisk og siger, at når solen begynder at skinne for alvor – så kommer der gang i salget igen.

Adm. direktør for The Voice, Henrik Knaack, kan ikke genkende billedet af en stagnation i reklamesalget. Ganske vist er salget gået lidt ned i marts, men januar og februar gik fint – og det gør det igen i april, siger Knaack til radionyt.com. Udviklingen er den samme både for lokalsalget i København og Odense og for landssalget i Nordisk Radio Reklame. Han mener at der - stort set - blot er tale om de sædvanlige udsving, men erkender dog, at den vækst opad, som radioreklamen har oplevet i de senere år ikke længere er så hurtig som den har været.

Radio 3 Fyn er ikke med i Nordisk Radio Reklame og er derfor langt mere afhængig af lokalsalget. En stor del af radioens omsætning er dog baseret på årsaftaler med store kunder, og her ligger salget som sidste år.

"Men vi har klart kunnet mærke at de mere spontane reklamekøbere er mere forsigtige", siger direktør for Radio 3, Steen Mogensen, til radionyt.com". Han konstaterer, at afmatningen i detailhandlen smitter af og peger bl.a. på at skobutikker, mobiltelefonforhandlere, autoforhandlere og radio-tv forhandlere har det svært og derfor bruger færre penge på radioreklamer. Heldigvis er der nye brancher på vej – bl.a. indenfor IT.

Steen Mogensen konkluderer, at generelt må man sige, at hvis vi havde forventet en fremgang – så er den udeblevet.

I Randers lykkedes det Radio ABC/Radio Alfa at notere et ganske pænt samlet resultat for 1. kvartal 2001 i forhold til samme periode sidste år. Faktisk er det gået forrygende godt, siger direktør Ole Søndergaard til radionyt.com, men han siger dog samtidigt at i midten af marts gik det galt, og man løb ind i "en død periode". Søndergaard giver umiddelbart vejret og påsken skylden, men siger at det nu går bedre igen.

Ole Søndergaard mener at problemet især ligger hos tøjbutikkerne – mens det går rimeligt i andre brancher; Radio ABC/Radio Alfa oplever ikke nedgang indenfor andre dele af detailhandlen.

Når Radio ABC/Radio Alfa har klaret skærene så godt, hænger det iflg. Ole Søndergaard sammen med, at det er lykkedes at fravriste andre områder - bl.a. tv og print-media - markedsandele.


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -