|
Stor vækst i radioreklame i Europa
Torsdag 11. oktober 2001
Af Stig Hartvig Nielsen |
|
I perioden 2000-2005 kan der forventes en årlig vækst i omsætningen af radioreklamer på europæisk plan på 8.7 %. Radiomediet er dermed helt i top – sammen med internet og tv, mens print media vil få den absolut laveste vækst. Det viser en prognose som Pricewaterhouse Coopers har udarbejdet.
Selv om tallet for radioindustrien i Europa som helhed ser meget fint ud, så dækker det over store forskelle. Særlig høj vækst forventes i Østeuropa samt Sverige og Storbritannien-Nordirland. Grækenland og Danmark ligger i den anden ende, oplyser statsautoriseret revisor og leder af den danske afdeling for Entertainment & Media, John G. Sørensen til radionyt.com. I de næste fem år ventes der således en beskeden vækst i radioreklameomsætningen i Danmark på gennemsnitligt 4.4 % årligt. Det dækker dog over at Pricewaterhouse Coopers venter en meget beskeden vækst de første tre år, men en betydelig større vækst i de sidste to år af perioden – på hhv. 6.3 og 5.9 %.
Undersøgelsen af de danske forhold er foretaget hos Pricewaterhouse Coopers i London og det har hverken i går eller i dag torsdag været muligt at få oplyst, hvordan den danske prognose er beregnet – herunder specielt om der er taget højde for at Danmark i 2002 får en landsdækkende kommerciel radiostation, som stort set alle i branchen er enige om vil medføre en betydeligt løft for den samlede radioreklameomsætning.
Radioreklameomsætningen i Danmark er iflg. Pricewaterhouse Coopers i de sidste fem år gennemsnitligt steget med 5.7 % - dog med store udsving. F.eks. var der i 1997 et decideret fald i radioreklameomsætningen. |
|
Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version |
|
|
|