Indtægterne på amerikanske radiostationer er steget med 6 pct. i årets første halvår, viser en ny rapport fra Radio Advertising Bureau.
Væksten er den største i næsten ti år.
I tredje kvartal 2000 blev indtægterne øget med 8 pct. Radiobranchens indtægter blev godt 58 milliarder kroner i første halvår af 2010 og de positive væksttendenser kommer efter tre år med faldende salgstal.
Det landsdækkende salg er steget med 16 pct. til godt 4,1 milliarder kroner mens det lokale annoncesalg er steget med 3 pct. til knap 18 milliarder kroner. Væksten er størst i den sydvestlig og østlige del af USA.
Omsætningen for de amerikanske radiostationer er ikke kun sket on air, men også på stationernes mange web-portaler ligesom netværkssamarbejde har øget omsætningen.
Bilindustrien er én af de brancher, der igen har fået tiltroen tilbage til radiomarkedet. Således har Chrysler øget sit radioannonceringsbudget med 433 pct. til 410 millioner kroner.
De største radioannoncører i år er: AT&T, Verizon Wireless og MacDonalds.
|