Når de to nye, næsten landsdækkende radiokanaler - uden for DR's regi - går i luften vil det først og fremmest medføre mere konkurrence til Radioavisen, hvilket man ifølge medieforsker Frands Mortensen fra Aarhus Universitet bør hilse velkommen. "Men derimod bliver det vanskeligt, når det går op for én, at P5 og P6, de to nye kanaler, kan komme til at konkurrere mod hinanden og dermed skal slås om en begrænset mængde reklamekroner", siger Frands Mortensen til Ritzau.
Mortensen peger på, at P6 får mulighed for at indgå et samarbejde med store lokalradioer, og dermed vil P6 kunne komme til at nå ud til lige så mange mennesker som P5. Han synes ikke, at der er noget "voldsomt krav" til nyhedsdækningen på P5, hvorfor forskellen mellem P5 og P6 ikke bliver nær så stor, som der umiddelbart lægges op til.
Frands Mortensen opfatter selv TV 2 som den mest oplagte interessent, når P5 skal i udbud, skriver Ritzau videre. Der vil imidlertid opstå en "snørklet" situation, hvis TV 2 får P5: "For det her rammer jo direkte ind i hele privatiseringsprocessen. P5 skal være meget dyr, for at TV 2 ikke skal tage den. Men hvis penge vil de byde med? Den nuværende eller de kommende ejeres?", spørger Frands Mortensen. |