En nicheradio kan godt blive en succes. Hvordan det kan lade sig gøre, fortalte tidligere programchef ved den stockholmske radiostation Rockklasiker 106.7, Frederik Bojerud, og Danny Fobian fra den danske oldies-station Yes2Day om ved RadioDays 04.
På et konkurrencemæssigt hårdt presset radiomarked i Stockholm, er det lykkedes niche-radioen Rockklassiker 106.7 at markere sig. Som navnet indikerer er radioen rock-minded, men det er ikke kun det musikmæssige alternativ til det store udbud af CHR og AC-formater, der har givet svenskerne succes.
Frederik Bojerud fortalte, at udover at være den eneste radio på det stockholmske marked med den profil, er Rockklassiker også en radio, der har andre særlige elementer.
Fælles for stationens DJs er, at de alle brænder for rockmusikken, og de er primært valgt ud fra deres passion for genren. F.eks. er Ian Haugland fra puddelhunderock-bandet Europe med i radioens morgenshow, ligesom mange af de øvrige værter er specialister på området. Denne viden og passion mener Frederik Bojerud giver en ægthed, som lytterne kan mærke og lide.
Der er dog også problemer med formatet - især i forhold til annoncører. Langt størstedelen af Rockklassikers lyttere er mænd, og det kan få annoncørerne til at holde reklamekronerne tæt ind til kroppen, fordi radioen simpelthen ikke rammer bredt nok.
Lignende problemer kunne Danny Fobian fra Yes2Day berette om. Den nordsjællandske oldies-station har svært ved at få - især lokale - annoncører til det smalle format. Lytterne er derimod godt tilfredse, og en del af forklaringen skyldes ifølge Danny Fobian, at radioen har været god til at give lytterne ejerskab - at de føler, at det er deres radio. ”Kundeplejen” består blandt andet i at give sig tid til at besvare lytternes e-mails og breve og koble sig på events, der er interessante for lytterne, som med Fobians ord bliver hentet i ”sølvbryllups-kvartererne”.
Summa Summarum: Lytterne er der til nicheradio - nu skal annoncørerne bare opdage potentialet for at målrette reklamekronerne.
- - -
Foto: Ordstyrer Hans van Rijn (intern konsulent i SBS Radio), Frederik Bojerud (nu programchef for Mix Megapol) og Danny Fobian (Yes2Day).
|