Det skal være sjovt! Det er konklusionen, når programstrategierne lægges på de danske tv-og radiostationer. DR søgte for nylig unge komiske talenter, der skal sikre en stærkere humoristisk profil. Den nye konkurrent til P1, Radio 24syv, der går i æteren den 1. november, har humoren som en grundpille i sin programerklæring.
De elektroniske medier konkurrerer om at være sjove.
Direktør for den kommende Radio 24syv, Jørgen Ramskov, mener, at humor er godt stof, når det virker. "Humor er en enormt begavet måde at diskutere ting på. Det kan være en elegant måde at kommentere vores tid på," siger Ramskov, der forudser, at det sjove vil fylde mere i mediebilledet.
Han mener, at humor kan blive folkeeje - og på den måde forbinde lyttere og seere med et medie. "Det er svært at lave godt, men hvis det bliver gjort godt, er det langtidsholdbart. Det er noget, der går ind i sproget. Ligefra Buster Larsens 'Lorteland' til 'Drengene fra Angora' med Team Easy On. Det er klart, at for de kanaler, der laver god humor, bliver det en slags branding," siger direktøren for Radio 24syv .
Radio 24syvs er forpligtget til at sende 25 minutters satire hver dag. Det glæder Jørgen Ramskov sig over. Han vil i det hele taget gerne have en lidt lettere tone i programfladen.
"Det er klart, at der skal man gå forsigtigt, for hvis vi har et seriøst debatprogram om Danmarks betalingsbalance, så kommer der ikke en eller anden stand-upper ind i studiet og råber. Vi vil gerne have egentlige satireprogrammer, og derudover vil vi gerne prøve at få humor og smil ind i vores programflade. Ikke ment som comedy, men som godt humør. Vi vil ikke være så selvhøjtidelige," siger han.
Ramskov understreger dog samtidig overfor Berlingske, at skellet mellem seriøs journalistik og satire skal bevares.
|