Når DR P3 hver lørdag kl. 9-12 sender 'Mad & Monopolet, så har P3 flere unge lyttere end samtlige andre radiokanaler i Danmark tilsammen.
Monopol har programvært Mads Steffensen fra 'Mads & Monopolet' på P3 ikke helt. For P1, P2, P4, DAB-kanalerne, lokale stationer og kommercielle radioer sender jo også lørdag formiddag mellem klokken 9 og 12. Men alligevel kan 'Mads & Monopolet' gå på sommerferie med gode lyttertal i rejsebagagen.
Tal fra DR Medieforskning viser, at der nu hver lørdag mellem klokken 9 og 12 er flere unge, der lytter til 'Mads & Monopolet', end der er unge lyttere til samtlige andre radiokanaler i Danmark tilsammen i dette tidsrum.
"I den forgangne sæson har der i gennemsnit været 572.000 lyttere hver lørdag, og det nye er, at der nu er flere af de 20-39-årige med radioen tændt, som hører 'Mads og Monopolet', end der ikke er. Lytterandelen er nu på 50,3 procent i målgruppen, og det er mere end sidste år," forklarer medieforsker Dennis Christensen fra DR Medieforskning.
Derudover vælger mange også at podcaste programmet. I årets fem første måneder er 'Mads og Monopolet' blevet podcastet næsten 175.000 gange, og dermed er udsendelsen også den mest hentede af alle DRs radioudsendelser i 2010.
Kanalchefen for P3, Ole Mølgaard, glæder sig over tallene: "'Mads & Monopolet' er efterhånden blevet sendt i syv år, og en af hemmelighederne bag programmets succes er, at de fleste kan forholde sig til det, der bliver spurgt om. Der er så at sige ingen grænser for, hvilke emner 'Monopolet' kan tage op, og de formår altid at gøre emnerne relevante for lytterne, " siger han og kalder 'Mads & Monopolet' et godt eksempel på, at public service ikke bare "er noget, der støver".
'Mads & Monopolet' bringer højdepunkter fra det seneste halve år i udsendelsen på lørdag klokken 9.07 på P3 - og går så på næsten fem ugers sommerferie.
Forto: Mads Steffensen er vært i 'Mads og Monopolet' på P3. (Fotograf: Agnete Schlichtkrull)
|